Volledig scherm
© AD/Guus Schoonewille

De beste haring haal je bij Simonis in Scheveningen

HaringtestMet hard werken, zakelijk instinct en topproducten bouwde Dennis Simonis (42) een belegen familiezaak om tot een visimperium. Vishandel Gebroeders Simonis verkoopt dit jaar de beste haring van ons land. Hij is de winnaar van de jaarlijkse AD Haringtest, die zaterdag verschijnt. 'Nederlanders willen best geld uitgeven aan vis, maar het moet top zijn. Dat willen wij bieden.'

Volledig scherm
© AD/Guus Schoonewille
Quote

Een eerlijk stuk vis, vers en goed en tegen een billijke prijs

Simonis
Volledig scherm
© AD/Guus Schoonewille

Hij is al 'tig keer' naar de brievenbus gelopen, in de hoop dat de postbode het gedroomde bericht heeft bezorgd. Als hij de AD-verslaggever in zijn zaak ziet verschijnen, verschijnt een brede grijns op zijn gezicht. ,,De hoofdprijs, de ultieme beloning'', zegt Dennis Simonis (42). Het personeel begint te juichen. Simonis: ,,Champagne!'' Het is de ultieme bekroning voor een familiebedrijf dat al 135 jaar bestaat.

Overgrootvader Albert begon in 1880 een palingrokerij in Den Haag, inmiddels bestaat het imperium uit restaurants, viswinkels en verkoopwagens, met in totaal 250 werknemers. Binnenkort gaan twee nieuwe vestigingen open. Alles wat Simonis aanraakt, lijkt te veranderen in goud. Maar het zakelijke succes leidt de afgelopen jaren ook tot de onvermijdelijke roddel,  achterklap en afgunst. Dat Simonis 'vriendjes'  zou zijn met het AD en daarom hoog zou scoren, dat voorgenomen uitbreidingen uitsluitend bedoeld zouden zijn om concurrenten dwars te zitten. Simonis heeft het liever niet over die verhalen.

Vangnet
,,Hoge bomen vangen nu eenmaal veel wind.'' Simonis is er één van 'niet lullen, maar poetsen'. Dat zat er al vroeg in. Als 13-jarige stond hij vaak al om 7 uur achter de bakoven om de toegestroomde handelaren van lekkerbekken en kibbeling te voorzien. Vier kilo hier, 10 kilo daar. Hij wil een businessopleiding gaan volgen, maar dat plan valt in het water als hij op zijn 19e vader blijkt te worden. De familie vormt een vangnet. ,,Ik kreeg een gewoon salaris, maar moest er wel voor werken.''

Begin deze eeuw ziet hij dat het anders moet. Als zijn vader in 2004 overlijdt, krijgt hij de leiding in handen en begint hij zijn ideeën uit te voeren. ,,We waren de tijd van een kabeljauwtje, poontje en scholletje voorbij. Ik besefte dat ik anders wilde en moest zijn dan andere viswinkels. We zetten toen in op een heel breed assortiment en uitsluitend topkwaliteit.'' Er volgt een grote verbouwing. Dankzij led-verlichting wordt de verse vis beter uitgelicht. Er komt een vitrine met oogstrelende fruits de mers. Het haringsnijmeubel is van de beste kwaliteit. Investeren om te scoren, de beste willen zijn.

Succesformule
Simonis: ,,Nederlanders zijn best bereid geld aan vis uit te geven, maar het moet wel top zijn. Dat willen wij bieden. Een eerlijk stuk vis, vers en goed en tegen een billijke prijs.''  Het wordt een succesformule. De viswinkel in Scheveningen loopt als een trein. Het aanpalende restaurant trekt op een gewone zaterdag 2500 bezoekers.,,Een deel van het succes is dat alles altijd vers is,'' zegt Simonis.

,,Wat er aan het eind van de dag nog in de winkel ligt, kan nog dezelfde avond in het restaurant worden verwerkt, zodat je de volgende dag weer met een schone lei kunt beginnen. En doorgaan, niet zeiken als dat betekent dat je een stuk blauwvintonijn van €30 euro de kilo staat te versnijden voor een vissoep. En ook niet zeuren als een keer blijkt dat de inkoop- boven de verkoopprijs ligt. Dat pak je een andere keer wel terug.'' Restaurant en winkel zijn een zo goed als volcontinu bedrijf geworden.

Twee uur nadat het pand is afgesloten, melden zich om 01.30 uur al weer de eerste werknemers. Leveranciers komen 's nachts met hun bestellingen, de vitrine met verse vis moet worden opgemaakt, de veiling bezocht. Om 7 uur gaat de winkel open, twee uur later het restaurant. En gaat er iets mis en valt er bijvoorbeeld een chauffeur uit, dan kruipt Dennis zelf achter het stuur om te zorgen dat de klant correct wordt geholpen. ,,Gewoon blijven en goed voor je mensen zijn, is ook onze instelling. Als iemand mij ooit  op arrogantie mocht betrappen, hoop ik dat hij het in mijn gezicht zegt.''

De volledige uitslag van de Nationale Haringtest 2015 verschijnt zaterdag in de krant en online.

2015 een merkwaardig haringjaar

Ondanks het uitstel van de start van het haringseizoen is, zeker gedurende de eerste weken, de kwaliteit matig. Toch slagen veel detaillisten er in de krenten uit de pap te pikken en dat leidt tot de opvallende uitslag dat meer detaillisten dan ooit met het cijfer 8 of hoger eindigen. De enige 10 op de 153 bezochte verkooppunten is voor Simonis.

,,Het was razend moeilijk'' beaamt ook Dennis Simonis. Met onze groothandel Atlantic hebben wij soms meerdere keren per dag partijen staan keuren. Steeds maar zoeken, wikken en wegen.'' Eenmaal ontdooid blijkt  de Hollandse Nieuwe dit jaar ook nog eens lastig te verwerken.

Zonder in te veel technische details te treden: het visvlees verkleurt bij wijze van spreken onder de handen bruin en het fermentatieproces gaat extra snel. Dit vereist extra vaardigheid van het personeel en de haringsnijdsters Beyhan Turk, Nurhayat Salman en Ayhan Arica moeten bij Simonis dan ook het hun beste beentje voorzetten om de uiteindelijk winnende Hollandse Nieuwe te serveren. Keurmeesters Aad Taal en John Oosterhuis zijn unaniem in hun oordeel. ,,Zeker gelet op de omstandigheden een zeer goede, excellent schoongemaakte haring met een iets romige accent.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement