Volledig scherm
Laurens Dekkers (l) en Sietse va n den Berg, de win- naars va n de AD-koffietest 2013: 'Nooit concessies doen aan de kwaliteit.' © Jacqueline de Haas

De beste koffiemakers komen dit jaar uit Den Bosch

AD Koffietest'Yes!' Sietse van den Berg en Laurens Dekkers stoten de gebalde vuist tegen elkaar. Ze reageren uiterlijk onderkoeld op het nieuws dat ze de AD Koffietest 2013 hebben gewonnen.

Volledig scherm
© AD

Hun zege bevestigt wat kenners al jaren weten: of het nu gaat om een zwarte koffie, een cappuccino of een espresso, bij Bagels & Beans aan de Hooge Steenweg in Den Bosch krijg je een uitstekende koffie.

Terugkomen
'Nooit concessies doen aan de kwaliteit,' is de verklaring van Sietse van den Berg (37) voor het succes. 'Wij hebben geen klanten, wij willen fans maken,' vult Laurens Dekkers (41) aan. 'Mensen moeten het zo naar hun zin hebben, dat zij vanzelf terugkomen.'

'Explosief smaakbommetje'
De juryleden van het Centrum voor Smaakonderzoek spreken uitsluitend in superlatieven over wat zij proefden. Termen die vallen in het juryrapport zijn 'krachtig', 'smaakvol', 'explosief smaakbommetje' en 'fantastisch'. Zonder te aarzelen werd hier als enige drie keer het eindcijfer 10 gegeven. Van de 100 bezochte zaken scoren 53 bedrijven een voldoende. De top-25 bestaat geheel uit gespecialiseerde koffiezaken.

De vier m's
Wie het succes wil begrijpen, moet terug in de geschiedenis. Bijna 9 jaar geleden gaven de beide koffieliefhebbers hun baan op om gezamenlijk een Bagels & Beans-vestiging te gaan runnen. Vanaf dag 1 was duidelijk dat alles moest draaien om kwaliteit. Zoals ze in de koffiewereld zeggen, draait alles 'om de vier m's'. In de eerste plaats is er de melange. Van een slechte koffieboon valt nooit een goede koffie te zetten. Dan is er de maling: hoe fijn of grof? Met de machine moet alles uit de koffie worden gehaald wat er in zit. En tenslotte is er dan de mens. De hand van de barista (een vakman die zich heeft gespecialiseerd in het maken van koffie) moet zorgen dat alles uiteindelijk op zijn plaats valt.

Perfectie
Fanatiek als Van den Berg en Dekkers waren, werd het streven naar perfectie de norm. Dat is terug te zien in hun zaak. Het automatische gebaar waarmee na elk kopje koffie het filter wordt gereinigd, het na elk gebruik schoonvegen van het stoompijpje, maar ook het met een thermometer controleren van de temperatuur als er taart uit de oven komt.

Die manier van werken wierp vruchten af. In 2007 wonnen de twee al de AD Koffietest, een jaar later volgde een prijs voor Nederlands beste cappuccino. Laurens Dekkers: 'In het begin waren wij vooral koffieconnaisseurs. In de loop der jaren hebben wij langzaam maar zeker een stap gemaakt naar een bredere visie. Het gaat meer over de kwaliteit van leven, bewust zijn. Wat wil je eten en drinken? Dat moet goed zijn, duurzaam en natuurlijk. Ook proberen wij op dat gebied een voortrekkersrol te vervullen.'

> AD Koffietest

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement

poll

Uitzendbureau schrapt termen hoog- en laagopgeleid, terecht?

  • Ja, deze termen zijn niet meer van deze tijd (56%)
  • Nee, we moeten niet zo moeilijk doen (44%)
25627 stemmen