Volledig scherm
© Pim Ras

De beste oliebol van 2012 komt uit Maarssen

OliebollentestWilly Olink (middenonder op de foto) en zijn vrouw Inge (links van hem) kunnen het haast niet geloven. Met een 10 is de bakker uit Maarssen de winnaar geworden van de 20ste AD Nationale Oliebollentest.

Volledig scherm

poll

Oliebollen!

  • Ik maak ze zelf (24%)
  • Ik koop ze (42%)
  • Nee dank je (34%)
21248 stemmen

'Smaakt prima' en 'mooie knapperige korst' zijn slechts een paar van de lovende beoordelingen van het testpanel.

'Kippenvel'
De mededeling dat je de Nationale Oliebollentest hebt gewonnen, komt nooit op een slecht moment. Hoogstens ongelegen. Als het AD om 2 uur 's middags de bakkerij in Maarssen binnenstapt, heeft Willy Olink net zijn bed opgezocht.

Het is het ritme van de bakker. Om 01.00 uur beginnen, 12 uur werken, slapen en weer aan het werk. Zijn personeel aarzelt geen seconde om hem wakker te maken en even later probeert een nog enigszins slaapdronken Willy Olink het nieuws te bevatten. 'Nee, nee!! Dit kan toch niet, dit is onmogelijk. Ik krijg kippenvel. Ik sta te rillen over mijn hele lijf. On-ge-loof-lijk!'

'Wat een feest'
'We hebben ooit een tweede plaats in de test behaald en op grond daarvan kunnen wij wel enigszins vermoeden wat er op ons af gaat komen. Vorig jaar verkochten wij in de laatste week 60.000 oliebollen. Het zou mij niets verbazen als dat er nu 100.000 zijn. Het zal heel hard en onafgebroken werken worden. Zelfs voor het bakken van brood zal op oudejaarsdag geen tijd zijn. Maar wat een feest.'

Lees de volledige uitslag van de AD Oliebollentest morgenavond op AD.nl

Volledig scherm
© Foto Pim Ras
Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement
  1. Tandenborstels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt
    PREMIUM

    Tandenbor­stels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt

    Waterijsjes ‘naakt’ in een kartonnen doos, tandenborstels niet langer van kunststof maar van bamboe of het schrappen van de bekende gele icetea-stamper van Lipton. Het zijn een paar voorbeelden van Unilever-merken die proberen het plastic verpakkingsmateriaal terug te dringen of helemaal te verbannen. ‘Maar het moet niet te ingewikkeld worden, dat accepteert de consument niet.’