Volledig scherm
Een karretje vol. © Pim Mul

De jacht op je huishoudgeld is geopend

bulkvoordeelDe dure feestmaand is net voorbij of we worden van alle kanten bestookt met 'twee halen, een betalen'-acties in de supermarkt. Fijn voor ons, noodzakelijk voor de grootgrutters. Want de slag om de klant wordt ook dit jaar bijzonder hevig.

Retailexpert Erik Hemmes van Retail Advies weet het nog goed, de eerste keer dat hij een 1+1 gratis-aanbieding zag. ,,Dat was in Amerika, daar kreeg je bij de aanschaf van een kadetje een kadetje gratis. Ongelofelijk, dacht ik nog. Ben benieuwd wanneer we dit in Nederland gaan zien.''

Quote

Geen enkele supermarkt wil het nieuwe jaar beginnen met een flinke hap uit de omzet, dus zie je nu veel volume-ac­ties

Erik Hemmes, retailexpert


Wie de eerste paar dagen van dit jaar in de schappen van de supermarkt kijkt, ziet dat Hemmes' Amerikaanse eyeopener inmiddels de norm is. ,,Tien jaar geleden werd zo'n 15 procent van alle supermarktspullen met een of andere actie verkocht, nu is dat al 20,7 procent'', weet Hemmes. Niet alleen verse producten als kadetjes, maar ook lang houdbaar spul als haargel en deo: koop er een en je krijgt er een gratis. Reclames op tv en in de kranten promoten dit 'hamstergedrag'. Je kunt het maar in huis hebben, is de boodschap. 

Het volumevoordeel dat supermarkten in januari geven is volgens Hemmes een rechtstreekse reactie op de dure feestdagen. ,,Consumenten willen die compenseren door in januari stevig de hand op de knip te houden. Omdat geen enkel bedrijf het nieuwe jaar wil beginnen met een flinke hap uit de omzet, zie je veel volume-acties in de supermarkten. Op die manier kan in elk geval de omzet op peil worden gehouden.'' 

Klantenbinding

Naast het in stand houden van de omzet dienen de bulkaanbiedingen nog een ander doel. Hemmes: ,,Het gaat ook om het vasthouden van de klant. Gemiddeld geeft een gezin per week 100 euro uit en bezoekt het daarvoor 2,6 supermarkten. De truc is dus ervoor te zorgen dat de klant een zo groot mogelijk deel van die 100 euro in jouw supermarkt besteedt. Ze komen voor de aanbieding en schaffen de rest dan ook aan in jouw winkel, is de gedachte.''

Volledig scherm
Klanten in de Jumbo. © ANP

Voor de prijzen van de producten maakt het allemaal weinig uit. Je krijgt weliswaar een exemplaar gratis, maar een potje pindakaas kost hetzelfde. Dat ziet ook Thijs van der Tuin van Inprijsverhoogd.nl, dat prijsschommelingen van retailers in kaart brengt. ,,Kortingen op de prijs van producten komen het hele jaar voor, die zijn niet seizoensgebonden. Denk aan de bonusproducten van de Albert Heijn. Of de 'Alles in de tent voor 50 procent' van de Plus.''    

Volledig scherm
Het huishoudgeld kan maar een keer worden uitgegeven. © ANP

De grote winnaar van deze poging tot klantenbinding is in elk geval de klant. Die heeft weliswaar sinds 1988 maar liefst 76 supermarktformules zien verdwijnen door overnames, fusies en faillissementen, maar kan nog steeds terecht bij 4300 vestigingen. Bijzonder veel, voor een land met 17 miljoen inwoners. Die supermarkten zijn door het grootschalig inkopen en de korte afstanden ook nog eens de goedkoopste van Europa. En dat is nog zonder de aanbiedingen.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement