Volledig scherm
© thinkstock

De pitch; kort, korter, kortst

Op de werkvloerWil je aandacht? Dan tellen de eerste tien seconden van je presentatie. 'Ik ben Kevin, ik werk 3 jaar in ICT en ik ben sinds een half jaar implementationleader van het nieuwe computerprogramma en daarom wil het even hebben over purpose & problems.' Nou, Kevin, pak die twintig Powerpoint-sheets met origineel bedoelde geluidjes maar weer in. ,,Want ons geduld is al op'', tipt de zelfgekroonde pitchkoningin Nathalie Mangelaars.

Quote

Kort en overtui­gend je verhaal doen, op een manier die relevant is voor je werkomge­ving

Nathalie Mangelaars

We kennen de 31-jarige Mangelaars als initiatiefnemer van het eerste NK Pitchen voor ondernemers. Met haar bedrijf Pitch Queen geeft ze aan de lopende band trainingen bij ABN AMRO, Dell en PostNL. Ze ziet op die werkvloeren steeds iets opvallends: onze aandachtsspanne is kort, korter, kortst geworden, want de wereld is sinds internet sneller, sneller, snelst. Ook is de werkdruk hoger en veranderen bedrijven eerder van koers - dat zigzaggen noemt het management graag 'wendbaarheid'. En wij moeten allemaal zien bij te blijven en mee te komen.  

,,Kort en overtuigend je verhaal doen, op een manier die relevant is voor je werkomgeving'', luidt de gratis tip van onze pitchkoningin.

Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat? Mangelaars: ,,Zo'n Kevin moet benoemen wat bij de ander in het hoofd zit. Ik zou beginnen met: 'Dit nieuwe systeem vreet jullie tijd op?' Dan trek je meteen de aandacht. Binnen tien seconden.

Mr. Result
Ik gaf ooit les aan een man, die we hier maar even Hans noemen. Hans is zich echt anders gaan opstellen. Bij elke eerste meeting zegt hij steevast: 'Voor mij telt maar één ding en dat is resultaat halen.' En meteen - bam - de punten die hij uit de meeting wil halen erachteraan. Op kantoor noemen ze hem nu Mr. Result. Goed voor de tent en goed voor Hans zelf."  

Vooral vrouwennetwerken in bedrijven ontdekken volgens Nathalie Mangelaars hoe ze zich zo door het glazen plafond heen kunnen pitchen. Vrouwen die zich in organisaties onbedoeld laten ondersneeuwen met de bescheiden openingszin 'Ik doe dit pas een half jaar, maar...', stappen zo in het licht.

Ben je geen haantje maar wel een analytisch talent, benoem dat dan in een variant op Mr. Result. Lopende de sessie kom je er op terug met 'Als ik dit samenvat en analyseer, dan...' Laatste waarschuwing: benoem echt je sterke punt, anders zetten mannen je zo weer opzij. Als pitchpoes.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement