Deel streekbussen rijdt toch, ondanks staking om meer plaspauzes

update/videoNiet alle chauffeurs van streekvervoerders doen mee aan de aangekondigde staking van vandaag. In Noord-Holland, rond Schiphol en Zeeland rijden chauffeurs wél. In de rest van het land staan veel streekbussen en regionale treinen stil, vanwege een 48-uursstaking om onder meer plaspauzes.

Reizigers die met de streekbus of regionale trein op pad willen, moeten vandaag en morgen vaak op zoek naar een alternatief. Het gaat om streekvervoer en regionaal treinvervoer, dat zijn treinen die niet van NS zijn.  

De cao voor het streekvervoer geldt voor 12.000 werknemers. De stedelijke ov-bedrijven HTM in Den Haag en GVB in Amsterdam vallen niet onder de staking. Het stadsvervoer in Rotterdam van RET rijdt wel, maar de regionale buslijnen van diezelfde vervoerder niet. Op de website van ov-zoeker is te zien waar bij jou in de buurt de bus of trein rijdt. Ook op de site van Connexxion staat een overzicht van wat er wél rijdt. 

Draagvlak

Volledig scherm
Een bus van vervoersmaatschappij HTM bij station Rijswijk. © ANP XTRA

Fred Kagie, voorzitter van de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV): ,,We zien in de bedrijven in het hele land dat het draagvlak voor de staking minder groot is. In het hele land zijn bij bedrijven opvallend veel verlofaanvragen voor vandaag en morgen. Hieruit maken wij op dat veel collega’s geen positie willen innemen. Bij verschillende bedrijven wordt gereden op belangrijke bestemmingen, zoals Schiphol en Eindhoven Airport. In Utrecht rijdt U-OV (Qbuzz) lijnen die de ziekenhuizen en revalidatiecentra aandoen en de trams rijden. Bij alle ov-bedrijven rijden diverse lijnen. Elke vervoerder licht reizigers in via zijn eigen kanalen over wat wel en niet rijdt. Het heeft voor alle werkgevers prioriteit om te zorgen dat de staking goed verloopt, daarbinnen heeft elke werknemer het recht om zijn eigen keuze te maken."

48 uur

Vakbonden FNV en CNV willen met een 48-uursstaking hun eisen voor een nieuwe cao voor de werknemers bij de regionale vervoersbedrijven kracht bijzetten. Volgens vakbond FNV knijpen de werkgevers de chauffeurs al jaren uit. 

,,De rijtijden worden steeds krapper en er is geen tijd voor pauzes. We willen keiharde afspraken in de cao", stelt FNV-bestuurder Paula Verhoef. Hanane Chikhi (CNV) wijst erop dat betere afspraken over loon, werkdruk en plaspauzes ook van belang zijn voor de veiligheid en service die aan de reizigers geleverd kan worden. 

Groen licht

Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) probeerde via de rechter de staking te voorkomen, maar van de rechter mocht de actie doorgaan. ,,Ons vertrouwen in de vakbonden staat onder druk”, aldus Fred Kagie. ,,De bonden geven aan dat wij afspraken niet zouden gaan uitvoeren op regionaal niveau. Maar dat is niet waar. We hebben überhaupt nooit de kans gehad om de afspraken tot uitvoering te brengen.” 

De werkgevers vinden de actie onrechtmatig en buitenproportioneel, omdat de cao-onderhandelingen nog niet waren vastgelopen. Zij zeggen dat ze verrast werden met nieuwe voorstellen van de bonden, terwijl er al een onderhandelingsresultaat op tafel lag.

Het is de tweede keer dit jaar dat er acties zijn in het streekvervoer. Op 4 januari reden er door acties voor een betere cao ook nauwelijks streekbussen en regionale treinen.

De staking in het streekvervoer eindigt morgenavond.