Volledig scherm
© REUTERS

Deutsche Telekom bezorgd om dochter T-Mobile

T-Mobile Nederland presteert onder de maat en heeft door de fusie van Ziggo en Vodafone een fors probleem. Dat zegt Niek Jan van Damme, directielid van moederbedrijf Deutsche Telekom in een interview met deze krant. ,,We moeten een duidelijke keuze gaan maken."

Volledig scherm
Niek Jan van Damme, directielid van Deutsche Telekom. © Deutsche Telekom
Quote

We kampten lange tijd met een negatief imago: in 1998 begonnen we met vijf verschil­len­de frequentie­ver­gun­nin­gen. Daardoor liepen we lang achteraan

Niek Jan van Damme (Deutsche Telekom)
Volledig scherm
T-Mobile leidt onder zware concurrentie van KPN en Vodafone. Het gloednieuwe 4G netwerk moet uitkomst brengen. © REUTERS

Van Damme was van 2004 tot en met 2009 baas van T-Mobile Nederland van 2004, maar maakte toen promotie en werd directielid van moederbedrijf Deutsche Telekom. Daar is hij verantwoordelijk voor de gigantische Duitse thuismarkt met tientallen miljoenen abonnee's. Toch: hoewel verantwoordelijk voor Duitsland en zijn tientallen miljoenen klanten, kijkt hij nog immer met veel belangstelling naar zijn vaderland en T-Mobile's Nederlandse tak.

En met een kritische blik, want Van Damme zegt waar het op staat. Zoals dat er onvoldoende reden is voor tevredenheid. Afgelopen jaar verloor T-Mobile in ons land 135.000 klanten. Weliswaar betrof het grotendeels weinig profeitelijke prepaid-klanten, maar tóch. De omzet daalde ruim tien procent naar 1,4 miljard euro, de brutowinst kelderde zelfs een vijfde.   

T-Mobile Nederland loopt niet zoals het hoort.
,,De Nederlandse telecommarkt is moeilijk en groeit niet meer. Dat is een probleem, maar gelukkig zijn er lichtpunten. Ons gloednieuwe 4G netwerk is klaar en sinds dit najaar winnen we weer klanten.''

De concurrentie presteert gewoon beter, of is dat te simpel geredeneerd?
,,We kampten lang met een negatief imago in Nederland. In 1998 begonnen we met vijf verschillende frequentievergunningen. We misten de optimale balans, waardoor ons netwerk altijd net ietsje minder was en we steeds achteraan liepen. Dat is voorbij, we hebben massief geïnvesteerd in ons netwerk.''

Hoe doet T-Mobile NL het in vergelijking met de andere landen?
,,Op veel plaatsen gaat het beter: in Duitsland, maar ook Griekenland blijft sterk ondanks de crisis daar. Het is echter een mixed picture, Nederland is niet het enige mindere land.''

De vraag rijst of T-Mobile Nederland nog wel in het plaatje van Deutsche Telekom past. De Duitsers positioneren zich nadrukkelijk als 'leading European telco': de leidende telecomoperator in Europa. Dat is het in veel Europese landen ook het geval, maar niet in Nederland, waar het slechts een mobiel netwerk bezit en T-Mobile de nummer drie is. Dit najaar meldde Amerikaans persbureau Bloomberg dat DT zijn Nederlandse dochter zou willen verkopen. Nu het 4G-netwerk klaar is, is T-Mobile ook aantrekkelijk voor private equity-fondsen.  

Staat T-Mobile in de etalage?
,,Nee, we willen als DT niet van onze Nederlandse dochter af. Verhalen dat we T-Mobile Nederland willen verkopen zijn pure speculaties. Maar we hebben wel degelijk een strategisch probleem. Dat moet worden opgelost.''

Wat is dat probleem dan?
,,Willen we slechts een mobiele speler blijven of moeten we ook vaste diensten gaan aanbieden? Die vraag moeten we in de nabije toekomst beantwoorden.''

Doet u eens een voorzet 
,,We zullen in ieder geval geen vast netwerk bouwen in Nederland als u dat bedoelt. Er zijn echter andere opties. Belangrijkste is dat we een duidelijke keuze maken en ons helder profileren naar onze klanten.''

Volledig scherm
Bezoekers proberen deze week een Oculus-virtual reality bril uit op het paviljoen van Deutsche Telekom op het World Mobile Congress in Barcelona. © Getty Images
Quote

Nee, T-Mobile Nederland staat niet te koop. Maar er is wél een strate­gisch probleem dat moet worden opgelost.

Niek Jan van Damme, DT

Een mogelijkheid kan zich aandienen als Ziggo gedwongen wordt om zijn kabelnetwerk open te stellen voor derde partijen. Die kans lijkt aanwezig nu Ziggo en Vodafone gaan fuseren. Een samengaan dat voor T-Mobile hoogst problematisch lijkt. KPN, dat wél een vast net bezit, boekt veel succes met de alles-in-een familiepakketten van tv, internet, vaste en mobiele telefonie.   

Kan T-Mobile op termijn overleven zonder vast netwerk? 
,,Wij denken dat er een markt blijft voor een mobiele speler. Nederland is een modern land, een derde van de huishoudens woont alleen. Zij hoeven geen familiepakket.''

Toch zal u zo nooit leading worden in Nederland
,,De grootste worden is voor ons nooit doel op zich, we willen leiden door de beste te zijn in innovatie en diensten waar onze klanten wat aan hebben. Tegelijk: als je de beste bent belonen klanten dat en word je uiteindelijk ook de grootste.''

Wat voorziet u voor de Europese telecommarkt?  Grote fusies en overnames?
,,Ik verwacht geen grote fusies op pan-Europese schaal. Niet voor niets hebben Ziggo en Liberty Global hun plannen daarvoor afgeblazen. Zo'n fusie is enorm lastig te managen, de synergievoordelen zijn beperkt, ook zijn toezichthouders er niet happig op. Maar op landniveau kan het wel. Zo zijn er nog landen met vier tot vijf spelers, zoals Denemarken. Dat is erg veel voor een land met zes miljoen mensen.''

Zelf is Van Damme bij Deutsche Telekom dus verantwoordelijk voor thuismarkt Duitsland. Het heeft hem enige tijd gekost om te aarden, maar inmiddels voelt hij zich als een vis in het water.

Wat zijn de verschillen tussen de Duitse en Nederlandse telecommarkt?  
,,Duitsers zijn behoudender, ook is het land minder modern dan Nederland, hoewel je dat met alle industrie en prominente autofabrikanten niet zou zeggen.''

Nieuwe trends, zoals enkele jaren terug WhatsApp, worden er minder snel opgepikt.
,,Dat komt ook doordat Duitsland geen grote urbane gebieden kent, zoals de Randstad waar ontwikkelingen zich snel kunnen verspreiden.  München en Hamburg zijn te klein, Berlijn te arm.''

Lees zaterdag het gehele interview in het AD.