Deze winkel missen we het meest
Van alle winkels die op dit moment gesloten zijn door de lockdown, missen consumenten Action het meest. Ook Hema en Ikea staan hoog op het lijstje van winkels waar mensen graag weer naartoe willen. Dat blijkt uit een inventarisatie van onderzoeksbureau Q&A onder ruim 4500 Nederlanders.
Delen per e-mail
Sinds woensdag is het mogelijk om ook bij niet-essentiële winkels een bestelling af te halen (click & collect), maar klanten mogen tot zeker 3 maart geen stap binnen zetten. Winkelen blijft dus nog even verboden terrein. Er is één keten die uitzonderlijk veel wordt gemist sinds hij de deuren moest sluiten. Bijna 15 procent van de ondervraagden geeft aan Action het meest te missen. Maar ook Hema, Ikea, Mediamarkt, Blokker, Intratuin, Primark, Bijenkorf, Primera en Zeeman worden regelmatig genoemd.
,,Action is een typische impulswinkel. Mensen, vooral vrouwen, vinden het leuk om er rond te snuffelen en kopen altijd meer dan ze van plan waren. Zo kocht ik er ooit een klok van een meter hoog. Vooraf was ik helemaal niet op zoek naar zo'n ding, maar ik was zo aangenaam verrast door het uiterlijk van die klok dat ik 'm niet kon laten staan. Action verrast z'n klanten met een snel wisselend assortiment voor een lage prijs. Mensen worden daar blij van en daarom is het niet gek dat deze keten het meest wordt gemist”, aldus retaildeskundige en bijzonder hoogleraar Cor Molenaar.
Op gevoel
Volgens hem is Hema ook zo'n winkel waar vooral vrouwen shoppen. ,,Zij nemen de tijd en winkelen op gevoel, mannen vooral op ratio. Daarom verbaast het me niet dat Hema hoog scoort. Daar snuffelen normaal gesproken bijna alleen maar vrouwen rond. Bij het invullen van deze enquête zullen met name de mannen Mediamarkt hebben ingevuld als winkel die ze het meest missen. Want elektronica is en blijft bij mannen bijzonder populair.’’
Opmerkelijk is dat 39,1 procent zegt geen enkele retailer te missen. Een groot deel van de aankopen wordt nu online gedaan en dat gaat ten koste van fysieke winkels. Brancheorganisatie INretail doet dan ook een beroep op het kabinet om de winkels op 3 maart weer te openen. ,,We houden vanaf nu rekening met een snelle stijging van het aantal faillissementen in de detailhandel. Het CBS meldt dat in januari in de sector handel de meeste ondernemingen omvielen. Het kabinet moet de enige reddingsboei toewerpen die echt werkt en dat is heropening. En dat kan op een veilige manier. Winkels verdwijnen nu al, maar dat valt pas op als het te laat is’’, aldus INretail-woordvoerder Paul te Grotenhuis.
Bruidsjurk
De start van click & collect betekende groen licht voor een afhaalloket buiten de winkel, maar ondernemers willen volgens INretail hun klanten ín hun winkels ontvangen en adviseren bij de aankoop. ,,Natuurlijk, alle beetjes helpen zoals het afhaalloket. Maar een bruidsjurk moet op maat gemaakt worden, groeiende kindervoeten verdienen deskundige aandacht en consumenten willen proef zitten op banken en stoelen, voordat ze tot koop overgaan.”
Zo'n 75 procent van de retailers heeft een afhaalloket, maar met name grotere modeketens doen hier niet aan mee. Bij onder meer de Bijenkorf, WE, Zara, Bershka, Pull&Bear en H&M is geen click & collect mogelijk. De ketens melden dat ze een goed werkende webshop hebben en het afhaalloket zet te weinig zoden aan de dijk.
Reageren kan onderaan dit artikel. Alleen reacties voorzien van een volledige naam worden geplaatst. We doen dat niet als censuur, maar omdat we een debat willen met mensen die staan voor wat ze zeggen, en daar dus ook hun naam bij zetten. Wie zijn naam nog moet invullen, kan dat doen via deze link.
Bekijk hier al onze video’s over de lockdown:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMCOLUMN
Afhalen bij winkels? Op veel plekken kon dat natuurlijk al láng
Linda Akkermans schrijft drie keer per week over wat haar bezighoudt. -
Video
Malafide hondenfokkers hebben vrij spel: ‘Veel foute types’
Er is nauwelijks controle op de snel groeiende puppyhandel in Nederland. Daardoor is de kans groot dat ziektes als hondsdolheid hier gaan opduiken. -
91-Jarige topman van beroemd auto- en motorfietsenmerk stopt ermee
Hij wordt vaak bestempeld als de Koningin Elizabeth van de auto-industrie: Osamu Suzuki. Met zijn 91 jaar is hij nog altijd de hoogste baas van de beroemde Japanse fabriek van auto's, motorfietsen en buitenboordmotoren. Maar nu heeft Osama Suzuki te kennen gegeven dat hij later dit jaar wil terugtreden als bestuursvoorzitter van het bedrijf. -
Koken & eten
Met deze betaalbare koffie gaat Blokker de concurrentie aan met andere cupjes: 'Dan maar minder marge’
Het begon vorig jaar met een eigen koffiecupmachine. Nu gaat huishoudketen Blokker een stap verder. Vandaag lanceert de winkelketen vier smaken koffie onder de eigen naam. Het is voor het eerst dat Blokker eigen voeding gaat verkopen. Blokker-ceo Jeanine Holscher noemt het een volstrekt logische stap. -
Gas en elektriciteit goedkoper dan vorig jaar
Consumenten betaalden begin dit jaar wat minder voor hun energie dan vorig jaar. Gemiddeld was de prijs van energie in januari op jaarbasis bijna 4 procent lager. Dat komt door de lagere variabele leveringstarieven die de consument per kubieke meter gas of kilowattuur elektriciteit moet betalen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op jaarbasis scheelt dat 60 euro op een gemiddelde energierekening.
-
PREMIUM
Veel winkeliers open voor bestellingen maar kijken met ergernis naar supermarkten: ‘Niet te bevatten’
Een broek, lamp of batterijen bestellen en die vier uur later ophalen bij de winkel om de hoek. Sinds gisteren mag het. Bij driekwart van de ondernemers kan het, schat brancheorganisatie INretail. En de animo bij de klanten is er ook, merken de winkeliers. -
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
Steffan (34): ‘Ik zou het dubbele kunnen verdienen’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Steffan (34) werkt 26,5 uur per week als communicatiemedewerker voor een kunstinstelling.
1 reactie
H van Leening