Volledig scherm
Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu © anp

Dijksma: desnoods andere spoorbedrijven op HSL

De problemen met het treinverkeer op de hogesnelheidslijn moeten door de NS worden aangepakt, anders wordt het tracé mogelijk opengesteld voor andere spoorbedrijven. Dat zegt staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur zaterdag in een interview met De Telegraaf.

Wel krijgen de Nederlandse Spoorwegen nog even de tijd om hun zaakjes, na het Fyra-debacle, op orde te krijgen.

,,Aan de ene kant wil je de mooiste lijn van ons land niet opeens weggeven aan een concurrent van de NS. Maar andersom is het natuurlijk wel zo dat als er niet geleverd wordt, we niet met elkaar eindeloos blijven soebatten over de vraag waarom niet. Het moet door de NS opgelost worden, desnoods door samen te werken met een concurrent'', aldus de staatssecretaris, die de opgestapte partijgenote Wilma Mansveld opvolgde.

Vraagtekens zet ze ook bij het meedingen van de NS op het rijden op allerlei regionale spoortrajecten. ,,De kamer vraagt zich terecht af waarom de NS nou voortdurend moet meedingen naar al die regionale spoortrajecten. Zou men zich niet beter op het hoofdrailnet kunnen concentreren? En daar ben ik het mee eens.''

HSL
De nationale hogesnelheidsdroom begon in 2000 met de aanleg van de spoorbaan van Schiphol via Rotterdam naar de Belgische grens. Het budget werd met 3 miljard overschreden, onder meer door de tunnel onder het Groene Hart. Het verhaal van de Fyra, de trein die over de hsl moest rijden, is bekend. Het bleek een rammelbak vol mankementen en de NS stuurde ze na een jaar terug naar de fabrikant in Italië.

De Franse Thalys is nu de enige trein die op de HSL-Zuid tussen Rotterdam en Schiphol de maximumsnelheid van 300 kilometer per uur even aantikt. Daarna moet de trein weer afremmen om tijdig te kunnen stoppen. December 2016 gaat ook het Britse Eurostar over de HSL-Zuid rijden op het traject Londen-Brussel-Rotterdam-Amsterdam.

Vervanger
Wat de Fransen en de Britten wel kunnen, lukte de Nederlanders niet. De NS gaat in de toekomst de vingers ook niet meer branden aan een hogesnelheidstrein. Er zijn weliswaar nieuwe snelle treinen besteld als vervanger voor de Fyra, maar die zullen een maximumsnelheid van 200 kilometer per uur op de hsl halen en ook worden gebruikt voor het reguliere spoor. Het zijn geen échte hogesnelheidstreinen. De nieuwe treinen rijden vanaf 2020.