Volledig scherm
PREMIUM
Disneyland Parijs-ceo Catherine Powell met zanger John Legend tijdens de viering van de officiële 25 jarige verjaardag in april. © REUTERS

Disneyland Parijs kreeg nooit een eerlijke kans

Het is Europa's best bezochte attractiepark, maar na een kwart eeuw maakt Disneyland Parijs officieel nog steeds geen winst. De oorzaak ligt bij moeder Walt Disney, die nu echt ingrijpt.

Quote

In de 25 jaren sinds de opening schreef Disneyland Parijs slechts zes jaren zwarte cijfers.

Uit de jaarverslagen van Euro Disney SCA
Volledig scherm
Main Street in Disneyland Parijs, met op de achtergrond het kasteel van Doornroosje. Het park staat dit jaar in het teken van het 25-jarig bestaan. © ANP

,,Het is tijd om te schitteren, vanaf 26 maart straalt het Disneyland park meer dan ooit te voren tijdens onze schitterende 25e verjaardag!” Op de website van Disney’s Europese vestiging regent het Amerikaanse superlatieven. Alle attracties en shows zijn vernieuwd, laat Mickey Mouse in chocoladeletters weten. 

Het eerlijke verhaal is anders: een kwart eeuw na de opening in maart 1992 worstelt Disneyland Parijs nog steeds: ondanks bezoekcijfers ruim boven de 10 miljoen gasten per jaar,  is slechts zes jaargangen winst geboekt. Een faillissement werd meermaals nipt afgewend. Het aandeel Euro Disney dat rond de opening op 214,17 euro piekte is al jaren niets meer waard.  

Waar ging het mis met het park, dat jaarlijks ook een miljoen Nederlanders trekt? Eigenlijk al vóór de start, vertelt Pieter Cornelis, gepromoveerd op investeringen in themaparken en ex-strategisch directeur van Toverland. ,,Het probleem ligt in wat in deze sector ‘Design Day’ heet: Disneyland is ontwikkeld voor een te hoog aantal bezoekers. Komen die niet dan wordt het lastig investeringen terug te verdienen. Je bouwt een kerk ook niet voor Kerstmis.”