Dit geheime product mag je van Philips niet zien
IFA BerlijnPhilips heeft op Europa's grootste elektronicabeurs IFA in Berlijn een geheime kamer neergezet met een nieuw futuristisch product, dat zo uit Hollywood lijkt weggelopen. Slechts een select gezelschap mag de kamer deze week op uitnodiging betreden voor een demonstratie.
Delen per e-mail
Het lijkt contra-intuïtief om te doen op een beurs waar je de wereld juist trots je nieuwe innovaties toont, zoals de slimme slaaphulp SmartSleep. Toch is het exact wat Philips doet: de coolste innovatie is voor de gewone bezoeker niet te bewonderen.
Zelfs de promotie-jongens en meisjes op de enorme Philips-stand op de Berlijnse IFA blijken niet op de hoogte, als hen wordt gevraagd naar de secret room. ,,Een geheime kamer? Nee, daar weet ik helemaal niets van."
Even later wordt duidelijk wat het geheime product is, want het AD mag na overleg wél de kamer binnen, die zich in een uithoek van de hal bevindt: binnen zijn naast enkele vitrines met Philips-artikelen een wasbak met een metersgrote spiegel te zien. ,,Geen foto's en geen video's," zeggen de Philips-medewerkers.
Verder lezen na de foto
Back to the Future
Dit is een prototype dat we niet op de markt brengen, maar al onze technologie combineert
Al snel blijkt het geen gewone spiegel: met een druk op knop verandert een deel van het glas in een beeldscherm die de laatste headlines van het nieuws tonen, je afspraken van de dag en de weersverwachting. Als Jack van Strien, ceo persoonlijke verzorging van Philips, de tandenborstel uit de beker op de wastafel pakt, verschijnt rechtsboven live de poetstijd en gebitsinformatie.
Een andere innovatie, waarmee de spiegel werkt, is een apparaatje dat de hydratering van de huid meet. Dit door het even op het voorhoofd of arm te drukken. Ook hier verschijnt vervolgens de informatie live voor je. ,,Uw huid is onvoldoende gehydrateerd,” orakelt de spiegel. Vervolgens wordt een meerdaagse grafiek van de huidconditie getoond.
Dat alles gebeurt op futuristische wijze zoals in Hollywood-films als Back to the Future of Minority Report . Of uit Chriet Titulaers' huis van de toekomst, zo je wil. De spiegel kent verder een camera waarmee de gebruiker zijn gezicht ziet en er een type baard of coupe in augmented reality op kan laten projecteren.
,,In deze spiegel combineren we al onze huidige technologie en apparaten," legt Van Strien uit. ,,Het is een toekomstscenario." Dat is exact de reden waarom het concern de spiegel niet wil tonen aan de gewone bezoeker op elektronicabeurs IFA. ,,Het is een prototype, dat we voorlopig niet en misschien wel nooit op de markt brengen."
Verder lezen na de foto
Connected blender
Desalniettemin ziet Philips wel degelijk de mogelijkheden. ,,Maar het is logischer dat we dan samenwerken met een andere fabrikant en hen de technologie leveren."
Voor de aanwezigen is op de jaarlijkse Internationale Funkausstellung in Berlijn, na de CES in Las Vegas de grootste elektronicabeurs op de wereld, overigens nog voldoende te zien. Zo toont Philips een op het internet aangesloten blender die de ingrediënten weegt, de voedingswaarde van je smoothie geeft, plus recepten. Daarnaast is er een Sonicare-tandenborstel die via sensoren informatie over mond en poetsgedrag registreert. Via internet kunnen die worden gedeeld met een tandarts.
De nieuwe innovaties zijn overigens nog lang niet allemaal in Nederland te krijgen. Zo krijgt Duitsland de Europese primeur van de SmartSleep. De verkoop van de bovengenoemde Sonicare tandenborstel start ook niet hier.
Verder lezen na de foto
Belangrijke plek
Op de IFA in Berlijn brengen we altijd onze belangrijkste nieuwe producten
De IFA is voor Philips een belangrijke plek. ,,Het is de locatie waar wij ieder jaar onze belangrijkste innovaties bekend maken en vertellen waar wij heen gaan,” zegt hoofd internationale markten De Jong. Nergens is het bedrijf groter aanwezig. ,,Ook niet op de CES in Las Vegas.” Die CES is bekender en groter, hoewel Berlijn ouder is (uit 1924) en meer bezoekers trekt. ,,Hier komen zowel veel klanten als leveranciers.”
Het bedrijf treedt overigens gebroederlijk op met met TP Vision, het Chinese bedrijf dat sinds 2012 onder de Philips-naam televisies maakt, en met Signify. Dat is de nieuwe naam van de twee jaar terug afgesplitste lichtdivisie. En dus vallen er tientallen platte OLED-schermen te bewonderen, evenals allerlei slimme verlichting van Philips Hue.
De onwetende bezoeker merkt overigens niet dat hij op de Philips-stand bij drie bedrijven op bezoek is. Hij krijgt één alomvattende ervaring. ,,Dat moet ook,” zegt Henk de Jong, hoofd internationale markten van Philips. ,,Ons merk is één van ’s werelds meest waardevolle, gebruikers mogen daar terecht veel van verwachten. De presentatie, verpakking, handleidingen moeten dezelfde lijn uitstralen."
Verder in het nieuws
-
‘Delta en easyJet overwegen kapitaalinjectie in noodlijdende Alitalia’
Het Amerikaanse Delta Air Lines en het Britse easyJet zouden een kapitaalinjectie van 400 miljoen in het noodlijdende Alitalia overwegen. Dat meldden bronnen rond de onderhandelingen, die mogelijk deze maand nog tot een akkoord leiden. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij ging in 2017 bijna failliet en wordt sindsdien door de overheid overeind gehouden. -
Dankzij gezichtsscanners nooit meer in de rij op Schiphol
Nooit meer in de rij op Schiphol? Passagiers die met het Chinese Cathay Pacific vanaf de luchthaven vliegen, kunnen bij het instappen alleen hun gezicht te laten zien. De proef met gezichtsscanners is een eerste stap op weg naar een luchthaven zonder wachtrijen. -
Marktplaatsoplichters bestraft met celstraffen
De 21-jarige Marijn G. uit het Zeeuwse Middelburg en zijn 23-jarige handlanger Antonius van A. zijn veroordeeld voor oplichting van tientallen Nederlanders en Vlamingen via koopjessites. Zij moeten voor respectievelijk 3,5 jaar en 25 maanden de cel in. Dat heeft de rechtbank in het Vlaamse Gent vandaag beslist. -
‘Honda sluit Britse fabriek vanwege de Brexit’
Autofabrikant Honda wil zijn fabriek in het Britse Swindon in 2022 sluiten. Daarmee zou dit het eerste automerk zijn dat zich terugtrekt uit Groot-Brittannië vanwege de Brexit. Volgens ingewijden wordt het plan voor de sluiting door de Japanners binnenkort bekendgemaakt, meldt het Britse Sky News. Op de locatie werken 3.500 mensen. -
Klacht over vanillevla zonder vanille terecht
Optimel vanillevla van FrieslandCampina is misleidend en daarmee in strijd met de wet, heeft de Reclame Code Commissie bepaald.
-
‘Als je iets op internet gratis krijgt, ben jíj het product dat verhandeld wordt’
Psycholoog Thijs Launspach is stress-expert en auteur van het boek ‘Fokking Druk’. Zijn advies voor zijn werkende medemens? Relax! Iedere week geeft Thijs daarom tips om jouw werkdag stressvrij te houden. -
Oproep Stellen gezocht voor de rubriek Geld&Geluk in ons magazine
-
Nederlandse beleggingsinstellingen verliezen 56 miljard euro in drie maanden tijd
Nederlandse beleggingsinstellingen hebben in het laatste kwartaal van vorig jaar 56 miljard euro aan beheerd vermogen verloren door de stevige koersval op de wereldwijde aandelenbeurzen. Het is het grootste verlies ooit, aldus De Nederlandsche Bank (DNB).