Volledig scherm
PREMIUM
De helpdesk van Xs4all in Amsterdam in 1998. © Hollandse Hoogte / Hans van den Bogaard

Dit is waarom Xs4all zo geliefd bij het volk is

KPN's besluit om de stekker uit Xs4all te trekken, leidt tot een revolte onder de kwart miljoen klanten. Een petitie is ruim 46.000 maal getekend, vanavond komt het actiecomité bijeen. Zo veel liefde voor een internetprovider, waar komt die vandaan?

Volledig scherm
Reclameuitingen uit het verleden willen laten zien wie de Xs4all-medewerkers zijn: fanatieke computernerds die maar één doel hebben: internet bereikbaar maken voor iedereen. © Xs4All

Het jaar 2018 was nog wel zo fraai geëindigd voor de Xs4all-medewerkers. Met een knalfeest vierden ze vorige maand in Amsterdam de 25ste verjaardag van de internetprovider. Een in de huiskleur geel bestickerde veerpont voer de honderden bezoekers over het IJ naar de feestlocatie bij het NDSM-terrein.

Wat het aanwezige Xs4all-personeel en oud-collega's op dat moment niet weten, is dat er geen volgend jubileum zal volgen. Woensdagmiddag 9 januari plopt een mailtje van de KPN-directie in de mailbox van de medewerkers. Of ze donderdagochtend om 8.00 uur op kantoor willen komen. Alle alarmbellen rinkelen: een bedrijf dat voor de beursopening iets wil melden, dat kan geen goed nieuws zijn.

  1. Planbureau slaat terug na blunder energierekening: verkeerde cijfers geen probleem

    Planbureau slaat terug na blunder energiere­ke­ning: verkeerde cijfers geen probleem

    Dat er bij de doorrekening van de klimaatplannen is uitgegaan van achterhaalde cijfers, is geen probleem. Dat stelt het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een verklaring op de website. Volgens de rekenmeesters maken de foute gegevens op de lange termijn tot 2030 nauwelijks verschil. Er wordt dan ook vastgehouden aan de oude energiecijfers voor de ramingen, zodat er geen 'verwarring en onrust’ ontstaat.