Douglas zwicht: hoofddoek personeel toegestaan in alle Europese winkels
Parfumerieketen Douglas gaat een Europese, concernbrede kledingrichtlijn opstellen om te voorkomen dat er ooit nog incidenten zijn met moslima's die geen hoofddoek mogen dragen op het werk.
Dat zegt Julia Sosnizka van het Europese hoofdkantoor van Douglas in Duitsland. Douglas kreeg gisteren hevige kritiek, nadat een winkelbediende van de vestiging in Leeuwarden naar het magazijn was verbannen omdat ze een hoofddoek was gaan dragen. ,,We willen zeker weten dat dit niet meer gebeurt. Daarom gaan we de kledingsvoorschriften in alle 19 landen waar we winkels hebben inventariseren en er één richtlijn van maken, waarbij het dragen van een hoofddoek is toegestaan.''
De manager in Leeuwarden vond een zichtbaar religieuze uiting strijdig met de kledingrichtlijn van het bedrijf. 's Avonds bood Douglas Nederland - na overleg met het Duitse moederbedrijf - excuses aan. Meteen meldde het bedrijf ook dat de kledingrichtlijn aangepast zou worden.
Het Duitse concern heeft 2400 winkels in 19 landen en 20.000 personeelsleden. Mogelijk was het hoofddoekverbod alleen in Nederland van kracht. Sosnizka: ,,We weten het niet zeker. Daarom gaan we één nieuwe richtlijn maken die voor het hele concern geldt. In Duitsland was er geen verbod, dat weet ik zeker want ik kom geregeld bij een Douglas waar vrouwen met een hoofddoek werken.''
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMhuisarts vertelt
Op bezoek bij meneer Lobi: ‘Uw vrouw zegt dat u verslaafd bent geraakt aan de bank’
Voor onze rubriek Huisarts Vertelt schrijft Rutger Verhoeff wekelijks over patiënten die hem raken. -
PREMIUM
Den Haag heeft hoogste verborgen leegstand: bedrijfskantine ministerie straks een ‘dark kitchen’
Hybride werken, dus afwisselend op ‘de zaak’ en thuis, heeft veel impact. Den Haag heeft nu dubbel zo veel verborgen leegstand in de kantoorpanden als andere steden. Zo ontstaat er ruimte voor bijvoorbeeld horeca, dark kitchens en andere nieuwe bedrijven. En intieme kantoorhofjes hebben de toekomst. -
Zo ontmoedigt je smarthome inbrekers tijdens je vakantie
Vakantie is fijn, maar voor veel mensen kan het achterlaten van hun huis ook veel stress opleveren. Ben jij bang voor inbrekers, heb je huisdieren die niet mee mogen of verwacht je post terwijl jij in een tropisch oord zit? Dan bieden deze smarthometoepassingen soelaas. -
Waarom we steeds vaker een lekke band hebben op vakantie
Auto's hebben steeds vaker een lekke band in het buitenland. Tien jaar geleden ging het in 20 procent van de pechgevallen in het buitenland om een lekke band, nu is dat 29 procent. Dat meldt de Belgische mobiliteitsorganisatie VAB. -
Eigenaren zonnepanelen benadeeld bij saldering per maand, CDA stelt Kamervragen
Het CDA heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Rob Jetten van Klimaat en Energie over hoe energieleveranciers de teruglevering van zonnepanelen verrekenen. De leveranciers moeten op jaarbasis salderen, maar het komt voor dat ze dat per maand doen.
-
PREMIUM
Pieter Elbers neemt afscheid van KLM: ‘Een klus is in de luchtvaart eigenlijk nooit af’
Pieter Elbers is aan zijn laatste dagen bij KLM bezig, de maatschappij die hij de afgelopen acht jaar leidde. Zijn vertrek komt op een pikant moment, nu de toekomst van KLM en de Nederlandse luchtvaart van alle kanten onder vuur ligt. ,,Waar willen we met onze samenleving en economie naar toe?’’ -
Bitcoin duikt onder de 20.000 dollar
De bitcoin heeft verder aan waarde verloren en is vanmorgen onder de 20.000 dollar gezakt. Dat is voor het eerst in anderhalf jaar tijd. Sinds het begin van dit jaar is de waarde van de belangrijkste digitale munt flink gedaald, maar de afgelopen week was sprake van een crash. -
CBS: Consumenten geven meer uit, maar vertrouwen naar laagste niveau ooit
Het consumentenvertrouwen is nog nooit zo laag geweest als nu. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat het vertrouwen maandelijks meet, zijn consumenten in juni vooral minder bereid om grote aankopen te doen, mogelijk ook door de sterke prijsstijgingen.