Volledig scherm
© ANP

Duizenden reizigers klagen NS aan: Trein net veevervoer

Duizenden treinreizigers klagen de NS aan omdat zij vaak in stampvolle treinen moeten staan, terwijl de vervoerder juist zou moeten zorgen voor voldoende zitplaatsen. ConsumentenClaim dient vandaag namens 7348 reizigers de klacht in.

Quote

Het is tijd om dit een keer aan te pakken en de rechter zich te laten uitspreken

Stef Smit, directeur ConsumentClaim

Het Amsterdamse bedrijf ConsumentenClaim gaat proberen een schadevergoeding los te peuteren vanwege propvolle treinen. De organisatie is gespecialiseerd in massaclaims en denkt een goede kans te maken. Daarvoor wijst ConsumentenClaim op de algemene voorwaarden van het vervoersbedrijf.

Inspanningsverplichting
Daarin staat dat de NS een 'inspanningsverplichting' heeft om te zorgen voor een zitplaats. ,,Het is tijd om dit een keer aan te pakken en de rechter zich te laten uitspreken,'' zegt directeur Stef Smit. De NS wijst op een andere passage in de algemene voorwaarden waarin staat dat 'een vervoerbewijs recht geeft op vervoer door de NS, maar niet het recht op een zitplaats'.

,,De NS spant zich in om voldoende capaciteit te bieden, maar staan is niet altijd te voorkomen. Zeker niet na storingen,'' aldus woordvoerder Edwin van Scherrenburg. Het probleem van de volle treinen wordt naar verwachting nog erger omdat de NS eind dit jaar oude treinen uit de roulatie haalt, terwijl er pas over een jaar nieuwe zijn. Hoe hoog de claim wordt, is nog niet bekend.

Quote

Ik voel mij meer behandeld als vee dan als een goed betalende reiziger

Klagende treinreiziger

Boos en vernederd
Wel staat vast dat 7348 treinreizigers zich hebben aangesloten bij de aanklacht. Meerdere reizigers vergelijken de NS met veevervoer. ,,Ik voel mij meer behandeld als vee dan als een goed betalende reiziger,'' zegt de één. ,,Ik voel me boos en vernederd. Heb ik hiervoor betaald?,'' zegt een ander die vanwege rugklachten op de grond moest plaatsnemen. 

Veel boze reizigers pakken dagelijks  de trein. Zo klaagt een forens in het bezit van een ov-jaarkaart van bijna 4000 euro per jaar: ,,Ik sta dagelijks tussen de 40 en 60 minuten, omdat ik tweemaal in de spits rijd. Nooit is er een zitplaats beschikbaar.'' 

Zitten en werken
Ook eersteklas reizigers klagen. ,,Ik heb een NS-jaarkaart eerste klas. Daar betaal ik veel geld voor omdat ik wil zitten en werken in de trein.'' Dat lukt niet omdat reizigers met een tweedeklaskaart eerste klas gaan zitten. ,,Daardoor moet ik staan. Nóg vervelender is het als conducteurs de trein declasseren, waardoor je zelfs niet meer eerste klas kunt staan.'' 

Volgens reizigersorganisatie Rover is de massaklacht 'weinig kansrijk', al is het maar omdat alle klachten moeten worden gestaafd met vervoersbewijzen. Dat denkt ook de Rotterdamse advocaat Ruud te Pas, gespecialiseerd in transportrecht: ,,Leuk geprobeerd, maar de kans op succes lijkt mij niet heel groot. Als er ineens heel veel mensen komen, kan de NS daar eigenlijk niets aan doen.''

Ruim 77.000 klachten over dure ov-chipkaart
Ook de ov-chipkaartactie van de Consumentenbond blijkt een groot succes. De petitie, waarmee mensen konden aangeven dat ze de ov-kaart te duur vinden, sloot woensdag na anderhalve week met 77.731 steunbetuigingen op de teller.

,,Ik denk dat we ons punt wel duidelijk kunnen maken. Dit aantal meldingen slaat alle records qua klachten'', aldus woordvoerster Joyce Donat van de Consumentenbond. ,,Ons vorige record stond op ruim 55.000 steunbetuigingen. Dat was vorig jaar toen we een petitie hadden voor een lagere premie op de zorgverzekeringen.''

De Consumentenbond wil samen met reizigersclub Rover in gesprek gaan met de vervoerders en TLS, de maker van de kaart. ,,In vergelijking met andere landen in Europa betaalt de Nederlandse klant verreweg het meest. Zo moet je bij een onzichtbaar defect 11 euro betalen voor een nieuwe kaart. Dat is nog hoger dan de aanschafprijs.

In alle andere Europese landen worden deze kosten niet gerekend.'' Daarnaast zit het de organisaties dwars dat iedere vijf jaar weer 7,50 betaald moet worden voor een nieuwe kaart.

Wanneer het gesprek tussen de verschillende partijen plaatsvindt, is nog niet bekend.