Eerste Coolblue megastore opent in Amsterdam

VIDEOMet veel toeters en bellen opende online-retailer Coolblue vanmorgen zijn grootste fysieke winkel tot nu toe. In de XXL-store op de Amsterdamse Zuidas kunnen klanten ruim 1.000  producten die Coolblue online aanbiedt ruiken, voelen en bekijken.

Quote

Laptops, koptele­foons of een koffiezet­ap­pa­raat wil je zélf uitprobe­ren. Dat gaat online niet.

Pieter Zwart, oprichter en baas Coolblue

Ook huisvest de winkel shop-in-shops van Samsung en Siemens. ,,Zeker duurdere producten als televisies, laptops, koptelefoons en koffiezetapparaten willen mensen eerst even zelf bekijken, en uitproberen", vertelt Pieter Zwart, oprichter en directeur van Coolblue.

,,Klanten kunnen hier verder terecht voor service. Voor velen is het fijn om bij problemen een concreet aanspreekpunt te hebben." 

De nieuwe XXL-store telt 1.700 vierkante meter en is daarmee vijf keer zo groot als de overige zeven filialen in Nederland en België. Binnenkort opent in Den Haag een tweede XXL-filiaal, dat weer een stuk groter is dan in Amsterdam. ,,Eigenlijk werkt dit concept het beste bij 2.500 tot 3.000 vierkante winkelmeters", vertelt Zwart. ,,Maar nu we in Amsterdam een superpand vlak naast onze oude winkel konden betrekken, hebben we die kans gegrepen."

Prijskaartjes

Volledig scherm
Klanten staan vanochtend te wachten voor de nieuwe megastore van Coolblue aan de Gustav Mahlerlaan in Amsterdam © CoolBlue

In de winkel werkt Coolblue voor het eerst met elektronische prijskaartjes. De prijzen van bepaalde artikelen volgen die van de webshop en wisselen om het uur. ,,Met geprinte kaartjes is dat voor ons personeel niet meer bij te houden."

Voor de XXL-store zet Coolblue volgens Zwart alle online opgedane kennis in. ,,Neem laptops. De reden dat mensen er één kopen is niet omdat hun oude notebook kapot gaat, maar omdat hij steeds trager wordt. Het aankoopproces verloopt mede daardoor óók traag. Wij passen onze strategie daarop aan, we weten bovendien precies op welke paar punten klanten letten bij de aanschaf van een laptop. Het aanbod is daar precies op afgestemd."

Het gaat de Rotterdamse online retailer voor de wind. Vorig jaar verdubbelde de omzet naar ruim 850 miljoen, dit jaar zullen de verkopen waarschijnlijk op 1,2 miljard euro uitkomen. Alleen Bol.com is daarmee nog groter.

Quote

Onze webshops en winkels versterken elkaar en leiden tot meer omzet

Pieter Zwart, Coolblue

Assortiment 

,,We zijn de grootste online elektronicaverkoper van Nederland en België en binnenkort de grootste elektronicaretailer", zegt Zwart. Volgens de Coolblue-baas vergroten fysieke winkels de online-omzetten. ,,Met hoeveel zeg ik niet, maar we verdienen daar de huur van het pand al ongeveer mee terug."

Aan de Amsterdamse Zuidas zullen overigens de verkochte producten wat duurder zijn dan in andere toekomstige XXL-stores. ,,Hier zitten veel advocaten en financiële experts die meer te besteden hebben", weet Zwart. ,,We passen het assortiment daar op aan."

Thuisstad Rotterdam krijgt voorlopig geen XXL-vestiging. ,,In de toekomst is het zeker mogelijk, maar nu hebben we daar al een mooie winkel. Daar kunnen we nog even mee vooruit."

Volledig scherm
Coolblue-oprichter en baas Pieter Zwart. Zijn webwinkel haalde vorig jaar ruim 850 miljoen euro omzet en schiet dit jaar door het miljard heen. © Marco De Swart
Volledig scherm
Klanten in de nieuwe Coolblue XXL in Amsterdam © CoolBlue