Zo moet het verkeersprobleem in LA worden opgelost, met een netwerk van kleine tunnels en auto's op elektrisch aangedreven platformen
Volledig scherm
Zo moet het verkeersprobleem in LA worden opgelost, met een netwerk van kleine tunnels en auto's op elektrisch aangedreven platformen © The Boring Company

Eerste tunnel van Elon Musks The Boring Company opent dit jaar

De eerste tunnel van Elon Musks bedrijf The Boring Company gaat 10 december open. Dat heeft Musk, ook topman van Tesla en raketbouwer SpaceX, op Twitter gezegd. 

De Boring Company is twee jaar geleden door Musk opgericht uit ergernis over de enorme files rond zijn woonstad Los Angeles. Een tunnelstelsel zou het probleem moeten oplossen. Idee is dat auto’s op sledes met hoge snelheid worden vervoerd onder de stad door.

Ook heeft Boring Company sledes ontwikkeld waar voetgangers gebruik van kunnen maken. In conceptvideo’s liet Boring Company de afgelopen maanden zien hoe de sledes met een lift vanaf straatniveau de tunnels ingaan en bij de bestemming aangekomen weer met een lift naar boven gaan.

De eerste enkele kilometers lange tunnel geldt als proefproject voor het bedrijf. Nu zegt Musk dus dat de tunnel op 10 december open gaat. Een dag later mag het publiek naar beneden om de onderdoorgang te bekijken. Een twitteraar vroeg Musk of het ‘echte tijd of Elon tijd’ betreft, de ondernemer staat bekend om zijn onrealistische deadlines. ‘Ik denk echte (tijd)’, antwoordde Musk.

Hyperlooptechnologie

Het is overigens onduidelijk of de sledes al af zijn en op wat voor snelheid ze dan door de tunnel gaan. In de testfase is sprake van snelheden tot ‘slechts’ 250 km/uur. Het bedrijf wil bovendien de techniek voor het boren van tunnels versnellen.

Elon Musk on Twitter

The first tunnel is almost done

Elon Musk tijdens een conferentie van de Boring Company in Los Angeles
Volledig scherm
Elon Musk tijdens een conferentie van de Boring Company in Los Angeles © REUTERS

Musks Boring Company werkt ook aan het uitwerken van de revolutionaire hyperlooptechnologie. Daarbij  worden passagiers in capsules met snelheden van 800 km per uur of nog sneller door tunnelbuizen vervoerd. Met dit ‘transport van de toekomst’ zou de bijna 600 kilometer tussen Los Angeles en San Francisco zou nog slechts een half uur vergen.

Ook in Nederland wordt inmiddels gewerkt aan de hyperloop. Studenten van de TU Delft deden eerder mee aan een door Musk uitgeschreven wedstrijd en scoorden daar goed. Inmiddels onderzoekt het Delftse Hardt Hyperloop een ultrasnelle verbinding tussen Schiphol en het Duitse vliegveld van Frankfurt. In Flevoland moet een testtraject komen.