Volledig scherm
© Gazelle

Eigenaar fietsenmerk Gazelle doet bod op eigenaar Batavus en Sparta

updateFietsenproducent Accell Group heeft een overnamebod ontvangen van handelsbedrijf Pon - eigenaar van onder meer Gazelle. FNV is bezorgd over de mogelijke gevolgen voor werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt scherp in de gaten of er voor de consument iets te kiezen blijft.

Pon is voornamelijk bekend als belangrijke importeur en verkoper van auto's. Daarnaast bezit de onderneming, die ook actief is in onder meer de scheepvaart en de energievoorziening, een aantal bekende fietsmerken als Gazelle, Union en Cervélo. 

Door de overname zou volgens de onderneming het grootste fietsenbedrijf ter wereld ontstaan. Pon is met tien fietsenmerken actief in onder meer Nederland, Duitsland, de Verenigde Staten, China en Australië. In totaal verwacht de onderneming dit jaar zo'n 800.000 fietsen te verkopen, voor ongeveer 700 miljoen euro.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
In de Gazelle-fabriek © Erik van 't Hullenaar

Accell haalde vorig jaar voor het eerst een omzet van meer dan 1 miljard euro en wil die in de komende vijf jaar opvoeren naar 1,5 miljard euro. Om die sterke groei te bewerkstelligen richt het bedrijf zich vooral op duurdere modellen, zoals elektrische fietsen en 'connected bikes'.

Hoog bod

Pon biedt 32,72 euro per aandeel Accell, in contanten. Dat is bijna een kwart meer dan de slotkoers van Accell op maandag. Op basis van het totaal aantal uitstaande aandelen komt de overnameprijs overeen met ongeveer 846 miljoen euro. In de AEX-index in Amsterdam vanochtend is een koerssprong van fietsenproducent Accell te zien, nadat de mogelijke overname door Pon bekend werd. Beleggers zetten het aandeel Accell 20 procent hoger op 31,80 euro.

Verkennende gesprekken

Beide bedrijven voeren verkennende gesprekken, waarvan de uitkomsten volgens Accell nog niet vaststaan. Het bestuur en de commissarissen van het fietsenbedrijf bestuderen het bod en houden daarbij naar eigen zeggen rekening met alle belanghebbenden bij het bedrijf.

FNV bezorgd

FNV is verrast door het nieuws dat Gazelle-eigenaar Pon een overnamebod heeft gedaan op Accell, het moederbedrijf van onder meer Batavus en Sparta. De vakbond maakt zich zorgen over de mogelijke gevolgen voor werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden, zegt bestuurder Johan Voornhout.

FNV wijst erop dat het productiewerk bij Gazelle al volledig is uitbesteed aan uitzendkrachten. ,,Zij vallen daardoor niet onder de metaal-cao, die geldt in de fietsenbranche", aldus Voornhout. ,,Als Pon hetzelfde gaat doen met de inrichting bij Sparta en Batavus, dan is dat geen goed nieuws."

Quote

Als Pon hier hetzelfde gaat doen als bij Gazelle, dan is dat geen goed nieuws

Johan Voornhout, bestuurder

De bestuurder zegt de ontwikkelingen af te wachten. Als de overname doorgaat, wil FNV in gesprek met de bedrijven over het waarborgen van werkgelegenheid.

Ook ACM let op

Gazelle-eigenaar Pon zal volgens marktkenners de nodige hordes moeten nemen om de overname van Accell, het moederbedrijf van onder meer Batavus en Sparta, tot een goed einde te brengen. Met name in Nederland zal de Autoriteit Consument & Markt (ACM) vermoedelijk scherp kijken of er voor de consument genoeg te kiezen overblijft.

,,Ik denk dat door deze stap wel wat wenkbrauwen omhoog gaan bij de ACM'', zei analist Frank Claassen van zakenbank Degroof Petercam, die het beursgenoteerde Accell al geruime tijd volgt. Hij schat het gecombineerde marktaandeel van Pon en Accell in Nederland op ruwweg 40 tot 50 procent. ,,Er komt een echt powerhouse te staan, zeker op het gebied van e-bikes.''

Quote

Er komt een echt powerhouse te staan, zeker op het gebied van e-bikes

Frank Claassen, analist zakenbank Degroof Petercam

Zijn collega Joost van Beek van Theodoor Gilissen voorziet eveneens een kritische blik van de toezichthouder. Pon krijgt samen met Accell zo'n sterke marktpositie, dat het hogere prijzen af kan gaan dwingen. ,,Ik denk niet dat dat het uitgangspunt is van deze fusie, maar het is wel iets waar de de ACM scherp naar zal kijken'', zei hij.

Van Beek wijst erop dat de twee fietsenmakers bij gebrek aan eigen verkoopkanalen nog altijd sterk afhankelijk zijn van kleine winkeliers om hun producten aan de man te brengen. ,,Ze kunnen het zich niet veroorloven om die voor het hoofd te stoten door opeens veel hogere prijzen te gaan vragen'', denkt de marktvorser.

Lees verder onder de foto

Volledig scherm
E-bikes © Milan Rinck

De voordelen van de samensmelting moeten volgens beide analisten vooral worden gezocht in gezamenlijke inkoop. Door samen op te trekken richting toeleveranciers kunnen Pon en Accell profiteren van aanzienlijke schaalvoordelen. Dat kan helpen een vuist te maken tegen concurrenten uit Azië waar de productiekosten lager liggen, aldus Van Beek.

Daarmee ontstaat volgens Claassen ook meer ruimte voor investeringen in onderzoek en ontwikkeling. Op die manier kan de overname helpen om innovatieve producten sneller op de markt te krijgen. Vooral bij de e-bikes, waar de consument steeds hogere eisen aan stelt, is dat erg belangrijk. Van Beek sluit niet uit dat lagere inkoopprijzen zich deels vertalen in lagere winkelprijzen.

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.