Volledig scherm
De terminal van Eindhoven Airport. © Koen Suyk

‘Eindhoven Airport één van 's werelds klantonvriendelijkste luchthavens’

Eindhoven Airport behoort wereldwijd bij de slechtste luchthavens als het gaat om klantgerichtheid. Reizigers zijn alleen op Kuwait International Airport en Lisbon Portela Airport slechter af. Dat blijkt uit een ranglijst van claimorganisatie AirHelp. 

Vooral op het vlak van punctualiteit scoort de Brabantse luchthaven slecht, aldus AirHelp dat sinds 2015 de prestaties van luchthavens vergelijkt. Voor de ranglijst van dit jaar zijn 132 luchthavens langs de meetlat gelegd. De organisatie woog daarbij punctueel aankomen en vertrekken voor 60 procent mee in het rapportcijfer. De aanwezigheid van winkel- en eetgelegenheden plus tevredenheidscijfers die reizigers in een enquête gaven, telden elk voor 20 procent mee.

Op die twee laatste punten scoort Eindhoven Airport een voldoende, maar het is de zwaarwegende punctualiteit, die de luchthaven de das omdoet. Teveel vluchten kampen met vertragingen. Eindhoven scoort daar het cijfer 4,9 op een schaal van 10. Daardoor eindigt het vliegveld met het cijfer 5,92 op plaats 130. Slechts Kuwait International Airport (cijfer 5,78) en het Portugese Lisbon Portela (5,77) presteren nog beroerder: Schiphol kwam met een 68e plek als middenmoter uit de bus. Ook bij 's lands grootste luchthaven zijn vertrek- en aankomsttijden de zwakste plek. 

Transavia

Beste luchthaven volgens AirHelp is Hamad International Airport in Qatar, gevolgd door de internationale luchthaven Haneda in Tokio en de internationale luchthaven van Athene. Met een beetje geluk maakt Eindhoven Airport volgend jaar een sprong naar boven. Mede door de zachte winter liepen beduidend minder vluchten vertraging op. Waren er in de eerste drie maanden van 2018 liefst 54 vluchten met meer dan drie uur vertraging, dit jaar waren dat er 38. Ook werden er minder vluchten geschrapt: 14 tegenover 53 vorig jaar.

AirHelp publiceerde ook een ranglijst voor luchtvaartmaatschappijen, waar servicekwaliteit, het verwerken van claims en punctualiteit elk voor een derde meetellen in een rapportcijfer. Transavia belandt daarbij op de 65e plek, waarmee de budgetvlieger bij de tien slechtst scorende bedrijven hoort. KLM valt met een twaalfde plaats net buiten de top tien. Bovenaan prijkt Qatar Airways, gevolgd door American Airlines en Aeromexico.

Eindhoven Airport: lage positie door meetwijze

Volgens Eindhoven Airport is de lage positie op de ranglijst van AirHelp te wijten aan de alternatieve meetwijze, die het Brabantse vliegveld hanteert. ,,Wij meten met de zogenoemde airborntijd wanneer een vliegtuig echt in de lucht is, terwijl veel luchthavens de ‘’blocktime’' meten,” laat woordvoerder Judith de Roy in een reactie weten.

Ze legt uit dat dit het moment is waarop de blokken voor de vliegtuigwielen zijn weggehaald. ,,Maar dan kan het nog heel lang duren voordat een vliegtuig in de lucht is. Neem bijvoorbeeld Schiphol waar vliegtuigen lang moeten taxiën. Bij dergelijke onderzoeken ligt het er heel erg aan hoe bepaalde zaken worden gemeten.”

Volledig scherm
De ingang van Eindhoven Airport © Jean Pierre Reijnen