Volledig scherm
Een automobilist laadt zijn elektrische auto op bij een snellaadstation langs de A1. © ANP

'Elektrische auto komt 40 procent minder ver dan producent belooft'

Elektrische auto's kunnen per laadbeurt minder ver rijden dan fabrikanten beloven. Uit een test van consumentenorganisaties blijken drie populaire e-wagens 40 procent minder rijbereik te hebben dan vermeld in de catalogus.

Voor dit onderzoek werden de volgende drie elektrische auto's getest: de Nissan Leaf, de Renault Zoe en de Opel Ampera-e. Wat bleek? De Nissan Leaf haalde 144 in plaats van 250 kilometer, bij de Renault Zoe was dat 232 in plaats van 400 kilometer en voor de Opel Ampera-e 304 in plaats van 520 kilometer.

De test ging uit van een realistische situatie: naast de bestuurder zat in elke wagen nog een volwassen passagier en twee kinderen achterin. De verwarming werd op 22 graden gezet en het traject over 124 kilometer omvatte zowel stadsverkeer als snelwegen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door het Zwitserse televisie­programma ‘A bon entendeur’, in samenwerking met de Franse consumentenorganisatie UFC-Que Choisir, het Belgische Test-Aankoop en Europese zusterorganisaties. 

Bewust 

De reden voor de grote verschillen is de testprocedure. Net als bij diesel- en benzinewagens worden elektrische wagens op de rolband getest, onder ideale temperaturen en zonder passagiers.

,,We hebben de drie fabrikanten op de hoogte gesteld van deze resultaten en kregen vrijwel identieke reacties. Ze verstoppen zich allemaal achter de officiële NEDC-cyclus en bevestigen dat dit ‘uiteraard’ maar richtwaarden zijn”, licht de Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop toe. ,,Onder reële omstandigheden met lage temperaturen en hoge snelheden moet de autonomie naar beneden worden bijgesteld."

Test-Aankoop wil dat de fabrikanten voortaan 'duidelijke en correcte' informatie aan de consument geven. De methode waarmee fabrikanten nu nog mogen werken wordt overigens binnenkort vervangen door een laboratoriumtest die wat realistischer is.