Volledig scherm
© EPA

Europa overspoeld door Chinese e-bikes van lage kwaliteit

Wordt Europa overspoeld met te goedkope e-bikes die in China met staatssteun zijn geproduceerd? De Europese Commissie heeft een onderzoek ingesteld naar de import van elektronische fietsen uit China. Aanleiding is een klacht van Europese fietsfabrikanten die onder de concurrentie lijden.

Quote

Het aantal uit China geïmporteerde e-bikes is binnen een jaar verdubbeld, van 400.000 naar 800.000

Moreno Fioravanti, European Bicycle Manufacturers Association

In onder meer Dieren, Heerenveen, Lelystad en Apeldoorn worden fietsen van merken als Gazelle, Batavus, Giant en Sparta gemaakt. Een kwart van de arbeidsplaatsen in Nederlandse fietsfabrieken en bij toeleveranciers dreigt komende maanden te verdwijnen, stelt voorzitter Moreno Fioravanti van de European Bicycle Manufacturers Association. ,,Fietsfabrikanten zien hun productievolume snel verdwijnen doordat gesubsidieerde e-bikes uit China hier te goedkoop, of zelfs onder de kostprijs, op de markt worden gedumpt.''

De verkoop van Nederlandse e-bikes staat momenteel zwaar onder druk, bevestigt een woordvoerder van een grote Nederlandse fietsfabrikant die - uit angst voor repercussies vanuit China - anoniem wil blijven. ,,Het aantal uit China geïmporteerde e-bikes is binnen een jaar verdubbeld, van 400.000 naar 800.000. Dat hakt erin op een totale Europese markt van zo'n 2 miljoen verkochte e-bikes. Chinese fietsen zijn een kwart tot meer dan 50 procent goedkoper. Dus daar hebben wij veel last van.'' 

Lage kwaliteit

Quote

De kwaliteit is vaak erg slecht vergeleken bij Europese e-bikes

Kees Bakker, Fietsersbond

Voordelige fietsen zijn voor consumenten natuurlijk prettig. Toch vindt ook de Fietsersbond het goed dat Europa actie onderneemt tegen de ongebreidelde import van Chinese e-fietsen. ,,De kwaliteit is vaak erg slecht vergeleken bij Europese e-bikes'', zegt woordvoerder Kees Bakker. ,,Dat bederft niet alleen het fietsplezier. Slechte onderdelen zoals remmen hebben ook een negatief effect op de veiligheid.'' 

Eerder legde de EU al importheffingen op aan onder meer zonnepanelen, staal en gewone fietsen uit China, omdat die oneerlijke concurrentie vormden voor Europese producenten. Het Europese onderzoek naar e-bikes moet binnen 15 maanden zijn afgerond. De EU kan met terugwerkende kracht importheffingen opleggen voor e-bikes die in de tussentijd uit China worden geïmporteerd.