Volledig scherm
Chauffeurs, vorig jaar, bij een protestactie tegen de 'jungle'van Calais. © AFP

Europarlement wil elke 100 kilometer beveiligde truckparking

Europa moet veel meer doen om vrachtwagenchauffeurs te beschermen. De risico’s die zij lopen worden steeds groter. De georganiseerde misdaad aast op hun lading, terroristen op hun truck om er aanslagen mee te plegen en in de buurt van havensteden kruipen er terwijl zij slapen verstekelingen aan boord.

Sommige lidstaten willen dat chauffeurs, om niet achter het stuur in slaap te vallen, verplicht in hotels overnachten. Maar tenzij er veel meer beveiligde parkeerplaatsen komen zal dat er alleen maar toe leiden dat hun lading nog vaker gestolen wordt, aldus het Europese Parlement. Dat wil op belangrijke doorgaande wegen om de honderd kilometer een beveiligde parking. 

Brussel heeft daar de afgelopen jaren al 30 miljoen voor uitgetrokken, aldus Eurocommissaris van Justitie Vera Jourová vanavond in een debat, maar het Parlement ziet nog veel te weinig beveiligde parkeerplaatsen. Volgens cijfers van het wegvervoer is het aantal ladingdiefstallen het afgelopen jaar met een kwart toegenomen, de vier jaar daarvoor met meer dan 200 procent. ,,En wellicht is het door een gebrekkige rapportage in werkelijkheid nog veel meer”, aldus Jourová zelf. Zij wees tankstations en onbeveiligde wegparkings aan als ‘de echte hotspots’.

Verstekelingen

Een verhaal apart is Calais. Frankrijk doet er weinig tot niks om chauffeurs te beschermen, de Britse douane die verstekelingen ontdekt, ook in vrachtwagens die door de Fransen al zijn gecheckt, legt meteen forse boetes op aan de chauffeur en aan diens baas. PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius vroeg de Commissie wat België, Nederland en Frankrijk hebben gedaan om de situatie rond Calais veiliger te maken. 

Dit voorjaar kwam een Poolse trucker er om het leven bij een door migranten opgeworpen wegblokkade. Ook wil Jongerius dat Jourová de namen noemt van lidstaten die niet meewerken aan de aanleg van nieuwe beveiligde parkeerplaatsen, maar de Tsjechische deed of ze die vraag niet had gehoord.

  1. Amerikaanse centrale bank verlaagt rente opnieuw

    Amerikaan­se centrale bank verlaagt rente opnieuw

    De renteverlaging moet de economie een steuntje in de rug geven, zei bankpresident Jerome Powell. In juli werd de rente ook al verlaagd. Toen was dat de eerste keer in ruim tien jaar. Het belangrijkste rentetarief komt nu op een bandbreedte van tussen de 1,75 procent en 2,0 procent. Met de stap was op de financiële markten al rekening gehouden. Voor de Amerikaanse president Donald Trump is de renteverlaging waarschijnlijk niet voldoende. Hij voert de druk op de Fed al geruime tijd op om de rente te verlagen en zou het liefst een negatief tarief zien. In Trumps optiek zet de centrale bank de Verenigde Staten op achterstand ten opzichte van andere economische grootmachten als de Europese Unie. Trump liet al snel zijn ongenoegen blijken via Twitter, waar hij Fed-baas Jerome Powell verweet een lafaard te zijn. ,,Jay Powell en de Federal Reserve falen opnieuw’’, schreef Trump na het bekendmaken van de renteverlaging. ,,Geen ‘lef’, geen gevoel, geen visie! Een vreselijke communicator!’’