Volledig scherm
Googles hoofdkantoor in Mountain View © AP

Europese Commissie legt Google recordboete van 2,42 miljard euro op

De Europese Commissie heeft zoekgigant Google vandaag een boete van 2,42 miljard euro opgelegd. Het internetbedrijf krijgt de boete wegens misbruik van zijn dominante positie in de markt.

Google zou de grote populariteit van zijn zoekmachine misbruiken om andere producten en diensten een voorsprong te geven. Het gaat dan om bijvoorbeeld de prijsvergelijker van Google: internetgebruikers krijgen bij een zoekopdracht eerst Google Shopping te zien. Daarmee benadeelt Google andere aanbieders én de consument.

Android 

Mogelijk volgen later dit jaar ook uitspraken in twee andere Brusselse mededingingszaken tegen Google. Die gaan om het advertentiebeleid van het internetbedrijf en om de manier waarop het Android in de markt zette, zijn besturingssysteem voor smartphones en tablets. Google verplicht aanbieders van smartphones met het Android-systeem om vooraf de Google-browser Chrome en andere Google-applicaties te installeren. 

Bedrijven moeten vrij zijn om te kiezen welke apps ze van tevoren op een toestel zetten, vindt de commissie. Googles gedrag zou consumenten te weinig in staat stellen om breed te kiezen tussen Googles apps, diensten en innovaties en die van andere bedrijven.

Sommatie

De EU-commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager sommeert Google zijn 'illegale praktijken binnen negentig dagen te beëindigen en bovendien zijn rivalen gelijk te behandelen'. Dat zei Vestager op een persconferentie in Brussel. Doet het bedrijf dat niet, dan wordt het daar elke dag dat het er niet aan voldoet ook nog voor beboet.

In Europa vindt 90 procent van alle zoekopdrachten op internet via Googles zoekmachine plaats. Volgens de commissie is de marktpositie van Google dominant in alle 31 landen van de Europese Economische Ruimte - de 28 EU-landen plus Noorwegen, IJsland en Liechtenstein. Het bedrijf misbruikt die positie om in al die landen Google Shopping 'prominent' te tonen, oordeelt de commissie. In Nederland is dat sinds mei 2011 het geval, maar in Duitsland en Groot-Brittannië begon dat al in januari 2008, aldus Vestager.

De Europese Commissie deed in totaal zeven jaar onderzoek naar de positie van Google.

Beroep

Google bestudeert de volledige uitspraak en beraadt zich nog op een mogelijk beroep. Het bedrijf geeft daarnaast aan het oneens te zijn met de zienswijze van de commissie. Volgens hen onderschat die de waarde van de 'snelle en gemakkelijke' links die de shopping-advertenties bieden.

In een na de uitspraak gepubliceerd artikel op het bedrijfsblog schrijft Googles tweede man en topjurist Kent Walker dat online winkelen draait om het snel vinden van waar je naar zocht. ,,Adverteerders willen diezelfde producten promoten. Daarom laat Google Shopping advertenties zien. Dat verbindt onze gebruikers met duizenden adverteerders van allerlei groottes, op een manier die nuttig is voor beiden."

Walker bepleit verder het punt dat gebruikers directe links naar producten verkiezen boven algemene resultaten. Iemand wil via Google direct bij het product uitkomen dat hij zoekt, niet op een site waar ze opnieuw moeten zoeken.

Google is het oneens met het oordeel van de commissie, zo twittert ook Googles hoofd communicatie in Noord-Europa Mark Jansen. Het bedrijf ziet ernaar uit zijn visie op de zaak verder te bepleiten. 

Record

De hoogste boete die de Europese Commissie tot nu toe uitdeelde stond op naam van chipfabrikant Intel. Die kreeg in 2009 een boete van 1,1 miljard euro opgelegd, omdat het bedrijf jarenlang zijn positie had misbruikt om concurrent AMD van de markt te drukken. Behalve Intel en Google kregen eerder ook Microsoft, Apple, Facebook en Amazon boetes voor uiteenlopende vergrijpen tegen het Europees mededingingsrecht.