Fans staan in de rij voor exclusieve sneakers van... Zeeman
Wanneer mensen in de rij staan voor nieuw uitgebrachte sneakers, denk je vast aan een hip (sport)merk. Maar in Amsterdam staan ze vandaag in de rij voor sneakers van Zeeman. De budgetkledingketen komt met twee versies, een dure en een goedkope. De dure is gemaakt in een beperkte oplage, waardoor de eerste advertenties -met hogere prijzen- inmiddels al op Marktplaats staan.
Voor de lancering van de sneakers is een pop-up store ingericht, pal naast het Rijksmuseum. De dure sneaker, de Hybrid Z, is in een beperkte oplage van 500 stuks gemaakt. Een paar kost 200 euro. Van de goedkopere versie heeft de Nederlandse discounter er 20.000 laten maken, die gaan over de toonbank voor 12,99 euro.
De winkelketen ontwikkelde de twee verschillende schoenen omdat het bedrijf zich afvroeg waarom sneakers zo duur moeten zijn, aldus een woordvoerster. Ze werden op twee manieren gemaakt, verscheept en in de markt gezet. Voor de ‘dure’ werd de aanpak overgenomen van de dure merken uit de fashion- en sneakerindustrie. ,,We maakten een uniek en opvallend ontwerp, als echt fashionstatement.” Bij de ‘goedkope’ variant ging vervoer, ruim gepland en voor de laagst mogelijke kosten, over zee. En er werd geen dure reclame ingezet, ‘maar alleen een duidelijke productfoto’.
10.000 gegadigden
Voor de dure variant werden ook influencers op sociale media ingezet. Zo brengt onder andere Yuki Kempees van DJ-formatie Kris Kross Amsterdam de dure Zeeman-sneakers onder de aandacht bij zijn honderdduizend volgers. Van de gympen werden de eerste 150 stuks online via een loterij, een zogeheten raffle, verdeeld. Daarvoor schreven 10.000 mensen zich in. De overige 350 stuks zijn verdeeld over twee pop-up stores in Amsterdam en Antwerpen.
Voor wie het niet is gelukt om een paar te bemachtigen bij de loterij en ook geen zin heeft om in de rij te staan, kan Marktplaats een uitkomst bieden. Op de verkoopsite zijn inmiddels al de eerste advertenties te vinden. Zo biedt iemand een paar van de gympen aan waar vanaf 250 euro op geboden kan worden.
Tekst loopt door onder de foto.
China
De basic sneaker werd op een gewone Zeeman-manier gemaakt, aldus marketingmanager Caroline van Turennout. ,,Ze zijn allebei in hetzelfde land, China, gemaakt in dezelfde soort fabrieken, op dezelfde manier. We vonden het leuk om te laten zien dat als je alles eenvoudig houdt, je op die lage prijs kunt uitkomen. Dat de meerprijs dus komt uit alles eromheen.”
Volgens de winkelketen is de dure sneaker niet gemaakt als serieuze stap van Zeeman om nu ook de dure modemarkt te betreden. De geel-blauwe kledingreus wil er vooral mee aantonen hoe het komt dat kledingitems zo verschillen in prijs. De winst die Zeeman met de Hybrid Z maakt, gaat naar het goede doel ‘Save Our Sisters in India’.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
CBS: Consumenten geven meer uit, maar vertrouwen naar laagste niveau ooit
Het consumentenvertrouwen is nog nooit zo laag geweest als nu. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek, dat het vertrouwen maandelijks meet, zijn consumenten in juni vooral minder bereid om grote aankopen te doen, mogelijk ook door de sterke prijsstijgingen. -
Vanaf 2023 eenmalige vergoeding voor slachtoffers beroepsziekten
Mensen die met schadelijke stoffen werkten en daarvan ziek zijn geworden, kunnen vanaf 1 januari 2023 aanspraak maken op een eenmalige vergoeding. De regeling start met drie beroepsziekten, te weten longkanker door asbest, allergische astma en de ‘schildersziekte’. -
Dit is wat bruidsparen dit jaar gemiddeld uitgeven aan hun huwelijk
Gemiddeld geven bruidsparen dit jaar ruim 16.000 euro uit aan hun huwelijk. Dat is 2000 euro meer dan voor corona. We hebben weer zin in een feestje, maar: trouwen is ook duurder geworden. Leveranciers worden steeds vaker gedwongen de gestegen kosten door te berekenen. -
Waarom zoenen gezond is: ‘Bij een zoen gaan 1 miljard bacteriën van de ene naar de andere mond’
Vandaag is het Wereld Kusdag. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink schreef het boek Kusje erop, de waarheid achter 70 gezondheidsmythes. Wat is er waar van: ‘zoen in het rond, dan word je gezond?’ -
PREMIUM
Waarom zou je als kind bijna fulltime werken? ‘Voor de Zara en voor boodschappen’
Twee uurtjes op een buurjongetje passen of folders rondbrengen? Veel Rotterdamse kinderen hebben tegenwoordig veel grotere bijbanen. Maar waarom?
-
Goedkoper groente en fruit laat nog jaren op zich wachten
De afschaffing van de btw op groente en fruit laat nog minimaal twee jaar op zich wachten. Het kabinet laat eerst onderzoeken welke producten er allemaal onder de nieuwe belastingregel komen te vallen. -
PREMIUM
Samen slapen met je baby of kind: ‘Als je zoon van 16 verdrietig is, waarom niet?’
Veel ouders doen het: met hun baby in bed slapen. Uit gewoonte, voor de gezelligheid en vooral ook uit gemak. Toch wordt het afgeraden door de JGZ, VeiligheidNL en internationale organisaties. Pedagoog Philippe Noens geeft zijn professionele mening: ,,Er bestaat geen hard, wetenschappelijk bewijs tégen, noch vóór samen slapen.” -
PREMIUMVideo
Rotterdamse Sunaina (28) schittert met zelf ontworpen kledinglijn op catwalk in Dubai
Een jurk ontwerpen voor koningin Máxima, dat is de ultieme droom van Sunaina Kuldipsingh (28). De Rotterdamse heeft net haar eerste collectie van haar modemerk Boutallion gelanceerd tijdens de Modest Fashion Week in Dubai.