Volledig scherm
Montage van e-bikes bij Batavus. Dit jaar zal de helft van alle nieuwe fietsen elektrisch zijn. © Corné Sparidaens

Fietshandel na recordjaar: ‘Nog een paar jaar en dan heeft iedereen een e-bike’

Nog nooit werden er voor zoveel geld nieuwe fietsen verkocht als in 2018. We gaven 1,2 miljard euro uit in de fietswinkel. We willen luxer, mooier en vooral elektrisch fietsen. De e-bike is nu zelfs populairder dan de stadsfiets. ,,Als jij een keer op een e-bike rijdt, wil je er ook een.”

Quote

Het is net de huizen­markt, geld speelt geen rol bij de fietsko­pers

Jimmy Macco

Er worden sinds vorig jaar voor het eerst meer e-bikes dan stadsfietsen verkocht. De fietshandel beleeft gouden tijden. Schijfremmen, hydraulische remmen, vering, veel versnellingen, ledverlichting in het frame, accu’s geïntegreerd in het frame, aluminium frames, fietsen die koppelen met je smartphone, het kan niet op in de fietsenwinkel. 

Gemiddeld betaalde men in 2018 2.011 euro voor een elektrische fiets. ,,Het is net de huizenmarkt. Geld speelt geen rol meer bij de fietskopers”, zegt verkoper Jimmy Macco van rijwielhandel Peter Macco in Utrecht. ,,Fietsers willen luxer en een goede kwaliteit, dan is de prijs niet belangrijk. Met name de aandrijving moet goed zijn, dus motoren van Bosch of Shimano Steps.’’ En dan is the sky the limit, wie wil kan meer dan 4.000 euro spenderen aan een nieuwe elektrische fiets.

Fietsen zijn niet alleen duurder geworden, er worden er ook steeds meer verkocht. Vorig jaar meer dan één miljoen, 5,7 procent meer dan in 2017. Dat blijkt uit de jaarcijfers van brancheverenigingen RAI Vereniging en Bovag. Die koopgekte is volgens de verenigingen het gevolg van de gunstige economie en de lange, prachtige zomer van 2018. Het was perfect fietsweer.

En dat fietsplezier mag wat kosten. De gemiddelde verkoopprijs van alle nieuwe fietsen was 1.207 euro, een kleine 200 euro meer dan in 2017. Ter vergelijking: in 2011 lag de gemiddelde verkoopprijs van een nieuwe fiets nog op 734 euro.

Stadsfiets verslagen

Volledig scherm
Montage van e-bikes bij Gazelle © Gazelle

Die scherpe prijsstijging is nagenoeg geheel te wijten aan de e-bike. Zowel de omzet uit e-bikes als het aantal verkochte exemplaren steeg in 2018 met zo’n veertig procent. 409.400 nieuwe elektrische fietsen verlieten de showrooms, tegen 294.000 in 2017. De accufiets is nu het meest verkochte type fiets van het land. Zelfs de aloude stadsfiets (34 procent marktaandeel) is voor het eerst ‘verslagen’. Fietsenbouwer Gazelle denkt dat de stadsfiets echter nooit helemaal zal verdwijnen. ,,Het aandeel e-bikes zal blijven groeien, maar de stadsfiets zal blijven bestaan voor specifieke doelgroepen. Denk aan de Swapfiets voor studenten”, zegt een woordvoerder van Gazelle.

,,Over een paar jaar heeft niemand het nog over een e-bike, en is een motor in je fiets het nieuwe normaal”, zegt Wouter Jager,  voorzitter sectie fietsen van de RAI en directeur van de Accell Group (onder andere Batavus en Sparta). Het is elektrisch, elektrisch en elektrisch in de Batavus-fabriek in Heerenveen.

Kinderfietsen

Quote

Ze verkopen zichzelf. Als jij een keer op een e-bike rijdt, wil je er ook een

Wouter Jager
Volledig scherm
Wouter Jager, directeur van de Accel Group (onder andere Batavus en Sparta) heeft reden tot lachen. De fietshandel beleeft gouden tijden door de populariteit van de e-bike. © Wouter Jager

Fietsen zonder trapondersteuning worden een niche, denken ze bij de RAI Vereniging, zoals je nu ook mensen hebt die graag op een ouderwetse racefiets uit de jaren 70 rijden. ,,Een deel van de race- en kinderfietsen voor de allerkleinsten zullen zonder motor blijven, anders worden ze te zwaar. Maar kinderfietsen vanaf een wielmaat van 24 inch voor kinderen vanaf 8 jaar krijgen ook trapondersteuning”, voorspelt Jager.

De RAI Vereniging verwacht dat het marktaandeel van de e-bike in hetzelfde tempo zal doorgroeien. Dit jaar zal minimaal de helft van de nieuwe fietsen een motor hebben. Jager: ,,Ze verkopen zichzelf. Als jij een keer op een e-bike rijdt, wil je er ook een.”

De associatie van e-bikes met bejaarden, zoals in de beginjaren, gaat niet meer op. Er zijn zelfs stoere mountainbikes, met stijf lichtgewicht frame mét motor en accu. Ook race- en bakfietsen zijn met motor leverbaar. De nieuwste trend is een in het frame geïntegreerde accu. Met de motor rond de trapas en de accu vermomd als dikke framebuis, moet je twee keer kijken voordat je ziet dat het een e-bike is. Verlichting wordt steeds vaker weggewerkt in spatbord of frame, zodat de lampen minder kwetsbaar zijn voor ongelukjes. ,,Elk jaar denk ik dat het niet beter kan en dan sta ik weer versteld”, zegt fietsverkoper Macco. ,,Fabrikanten werken nu aan fietsen met zonnecellen die je accu bijladen.”

Andere innovaties die eraan komen, zijn fietsen waarbij als je remt via een dynamo de accu wordt bijgeladen. Ook kan de fiets verbonden worden met het internet. Op je smartphone is dan te zien hoeveel accu je nog hebt, of het tijd voor onderhoud is en of er iemand probeert je fiets te stelen.

Leasefiets komt eraan

Uit onderzoek van TNO blijkt dat mensen in bezit van een nieuwe fiets gemiddeld zo’n 10 procent meer zakelijke en 27 procent meer privé kilometers op de fiets afleggen. De fietshandel krijgt in 2020 opnieuw een enorme groeispurt. Dan wordt de fietsleaseregeling van kracht. Wie een fiets leaset via de werkgever voor woon-werkverkeer krijgt dan een bijtelling van 7 procent voor het privégebruik. Dat komt neer op ongeveer een tientje per maand voor een nagelnieuwe fiets van een paar duizend euro. RAI Vereniging en BOVAG denken dat de zakelijke verkoop daardoor stijgt tot zo’n 150 duizend extra fietsen per jaar.

In de Zeelandhallen werd onlangs een E-bike event georganiseerd:

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.