Volledig scherm
De staking gaat de tweede week in en de toon wordt al iets harder. © Maarten Venderbosch

FNV: kort geding als stakende chauffeurs die wél in de spits rijden helemaal geen loon krijgen

Vakbond FNV stapt naar de rechter als de werkgevers in het streekvervoer niet het loon betalen van de chauffeurs die vanaf maandag alleen tijdens de spits werken. 

FNV Streekvervoer sommeert de werkgevers om de gewerkte uren uit te betalen van chauffeurs die tijdens de tweede stakingsweek toch weer in de spitsen willen rijden, maar in de tussenuren blijven staken. De staking, die afgelopen woensdag startte, gaat maandag de tweede week in en de toon wordt grimmiger. Werkgeversvereniging VWOW moet maandag voor het middaguur bevestigen dat ze dat gaan doen, anders komt er een kort geding - dreigt de bond. De FNV staakt de komende week alleen buiten de spits om hinder voor reizigers te beperken. 

Niet uitbetaald

Als chauffeurs 's ochtends tussen zes en tien en 's middags van drie tot zeven wel rijden maar tussenin niet, krijgen ze de gewerkte uren niet uitbetaald, heeft de werkgeversvereniging VWOW FNV Streevervoer eerder vandaag per brief laten weten. De werkgevers voelen er niets voor om hun eigen chauffeurs te betalen en evengoed nog extra mensen in te zetten. 

Paula Verhoef van FNV Streekvervoer vindt het vreemd: de vervoersmaatschappijen pleitten vorige week voor publieksvriendelijker vormen van acties voeren. ,,Maar nu zetten ze juist alles op alles om deze publieksvriendelijke stakingsvorm te frustreren".

Stakingsinhouding

Bovendien willen de werkgevers de ontstane schade op de stakers verhalen. ,,Ze zeiden zich vorige week grote zorgen te maken over de reizigers, nu laten ze hun ware gezicht zien: ze hebben totaal geen oog voor de belangen van hun reizigers en ook niet voor die van hun werknemers", aldus FNV Streekvervoer.

Balen

Paula Verhoef:  ,,En er moet gewoon echt iets gebeuren aan de belachelijk hoge werkdruk in het streekvervoer. Werkgevers houden zich blind en doof voor hun eigen mensen en voor de reizigers. De woede onder de chauffeurs wordt alleen maar groter en daarmee hun vastberadenheid".