Volledig scherm
Twee van de drie Britse spoorwegconcessies, waaronder Greater Anglia, zijn verlieslatend voor NS. © Greater Anglia

Forse tegenvallers voor NS op Britse lijnen

De Nederlandse Spoorwegen kampen met forse tegenvallers in het Verenigd Koninkrijk. Op twee van de drie Britse spoorconcessies werd het afgelopen boekjaar verlies geleden. Dat meldt het FD. 

Zo moest de NS bijspringen door dochterbedrijf Abellio van 54 miljoen euro extra te voorzien. Het staatsbedrijf ligt bovendien in de clinch met het Britse ministerie van transport over een knellende clausule in één van de drie concessies in Groot-Brittannië.

De problemen zijn een streep door de rekening voor NS, dat sinds dit jaar meer omzet haalt uit het buitenland dan in Nederland. Het bedrijf verdient nauwelijks op de exploitatie van het Nederlandse hoofdrailnet en wil daarom zijn groei halen uit het buitenland, waaronder Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Verlieslatende concessies

Twee van de drie spoorwegconcessies waren afgelopen boekjaar verlieslatend voor de NS. Er werd 2,5 miljoen Britse pond verloren op Greater Anglia, dat het spoor tussen Londen en Zuid-Oost-Engeland beheert. Scotrail, dat het Schotse treinverkeer regelt, verloor ruim 15 miljoen pond. Of de derde lijn, die van Londen naar Birmingham, ook verliesgevend is, moet nog blijken.

De prestaties van de NS worden ook in het Verenigd Koninkrijk nauwlettend bekeken. Lokale partijen noemen het meedingen van buitenlandse staatsbedrijven naar contracten ‘oneerlijke concurrentie’, omdat deze scherper kunnen bieden. Oppositiepartij Labour zou het spoor liefst weer helemaal in Britse handen hebben.

Politiek niet gelukkig

Ook de Nederlandse politiek is niet gelukkig met de tegenvallende resultaten van de NS. PvdA-Kamerlid Henk Nijboer, die al langer tegen de buitenlandse uitbreiding van de NS is: ,,Dit onderschrijft nog eens extra dat de NS daar niets te zoeken heeft.” Nijboer vindt het ‘geen taak’ van de belastingbetaler, die aandelen in NS heeft, om te beleggen in buitenlandse spoordiensten. ,,Houd op met die buitenlandse avonturen, is zijn devies.”

Financieel directeur Bert Groenenwegen van de NS geeft de tegenvallers toe, maar nuanceert de risico's. ,,De bijstortingen bestaan uit leningen van het moederconcern aan het dochterbedrijf. Daarover wordt 8% rente betaald en er is geen reden te veronderstellen dat het geld aan het eind van de concessie niet kan worden terugbetaald.”