Volledig scherm
Een ouderwetse telefoon met draaischijf. © Gratis

Frankrijk stopt in 2023 met vaste telefonie, KPN gaat door

Na 140 jaar trekt het Franse Orange de stekker uit het vaste telefoonnet. Per november kunnen de Fransen geen abonnementen meer afsluiten, vanaf 2023 is de klassieke telefoon echt passé. In Nederland is het voorlopig nog niet zo ver, stelt KPN in een reactie.

Het nieuws zorgt voor een bescheiden schokgolfje in Frankrijk, dat in 1878 zijn eerste telefonienetwerk kreeg. Nog steeds bezitten ruim 9 miljoen huishoudens een vaste lijn, zonder internet. Dat aantal daalt echter al jaren in rap tempo en is sinds 2012 gehalveerd.

Hetzelfde geldt voor het aantal belminuten: in 2017 belden de ruim 65 miljoen Fransen nog slechts 66,8 miljoen minuten via de vaste lijn. Dat was in 1998 dubbel zo veel. De hoofdmoot van de Franse telefoontjes gaat per mobiel.

Voor Orange, de rechtsopvolger van staatsbedrijf France Telecom, reden om de stekker uit de vaste telefoonlijn te trekken. Per half november is een nieuw abonnement niet langer mogelijk,
meldt Le Parisien. Vanaf 2023 worden bestaande abonnementen beëindigd en overgezet. Gemeente na gemeente wordt afgesloten: een operatie die in 2028 moet zijn afgerond.

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
Een Primafoon-filiaal van KPN in Rotterdam (2007), de winkel waar het bedrijf telefoons en abonnementen verkocht. © foto Peter Hilz

Nederland: KPN stopt niet

Quote

Wij gaan door en modernise­ren ons vaste telefoon­net­werk juist

Stijn Wesselink, woordvoerder KPN

In Nederland, waar volgens de laatste cijfers van de ACM nog circa 700.000 mensen een enkele telefoonlijn bezitten, heeft KPN geen plannen om het voorbeeld van Orange te volgen. ,,Vaste telefonie zal een keer worden uitgefaseerd, maar voorlopig blijven wij deze dienst gewoon aanbieden'', zegt Stijn Wesselink, woordvoerder van KPN.

Sterker, het voormalige staatsbedrijf digitaliseert momenteel de achterkant van zijn vaste telefoonnetwerk. ,,Klanten met een toestel met draaischijf kunnen dat blijven gebruiken." De modernisering is in de loop van 2019 afgerond. ,,Abonnees met alleen een vaste lijn merken niets van die operatie."

Een vaste telefoonlijn kost bij KPN 28 euro per maand, exclusief andere kosten. ,,
Al sinds 1881 zijn wij jouw aanbieder van Vast Bellen en met deze jarenlange ervaring kun je erop vertrouwen dat wij jou altijd de beste kwaliteit leveren'', aldus KPN op zijn website.

Volgens KPN ligt de situatie in Nederland beduidend anders dan in Frankrijk. Het gebruik van losse, traditionele telefoonlijnen zonder internet ligt hier veel lager. Ruim 90 procent van de vaste telefoonlijnen lopen over het internet (VoiceIP) en zijn onderdeel van een alles-in-éénpakket.

Verder lezen na de foto

Volledig scherm
De telefooncentrale van Amsterdam in 1918. Medewerkers van de PTT verbinden bellers door. © Collectie SPAARNESTAD PHOTO

Wél einde ISDN

Desalniettemin wordt de vaste lijn ook binnen telecompakketten snel minder populair. Begin dit jaar koos nog slechts een derde van de mensen die een nieuw telecomabonnement afsloten voor een vaste telefoonaansluiting daarin, blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise. 

Wat KPN wél geleidelijk aan afschaft, is ISDN. Per 1 september 2019 kunnen klanten deze internetvorm niet meer gebruiken. Zij moeten overstappen op andere breedbandgerelateerde alternatieven.

ISDN werd eind jaren 90 zeer populair doordat huishoudens dankzij deze techniek tegelijkertijd konden bellen en internetten op één vaste telefoonlijn. Miljoenen Nederlanders maakten er gebruik van. Eind 2016 waren er minder dan 300.000 klanten over. Vooral bedrijven werken er nog mee.

Quote

Iedere Fransman houdt toegang tot betaalbare telefonie

Delphine Gény-Stephan, staatssecretaris Economie

Weinig verzet

In Frankrijk rekent Orange op weinig verzet. Een pilot in achttien lokale gemeenschappen begin dit jaar leverde onder abonnees nauwelijks tegenstand op. Voor ouderen wordt bovendien een vereenvoudigde box ontwikkeld, waarmee ze gemakkelijk kunnen blijven telefoneren.

Staatssecretaris Delphine Gény-Stephan (Economie) garandeert de Fransen ondertussen dat 'iedere Fransman toegang houdt tot betaalbare telefoondiensten tegen een redelijke prijs'.