Volledig scherm
© Privéfoto

Franse koks boos om twitteren voedselfoto's

Franse sterrenkoks zijn een offensief gestart tegen de vele foto's van maaltijden die gasten op sociale media plaatsen. Om die reden staat op menukaarten van verscheidene restaurants al een fotoverbod vermeld, zo berichten Franse media.

Het geflits van smartphones is storend en door de slechte kwaliteit van de kiekjes ziet het voedsel er vaak onappetijtelijk uit, menen de chefs. Ook voelen ze de hete adem van de internetgemeenschap in hun nek: een culinair foutje beperkt zich niet tot de gast, maar kan online met duizenden anderen worden gedeeld.

Alexandre Gauthier, chef van restaurant La Grenouillere bij het noordelijke Montreuil, vindt de foto's bovendien zonde van de sfeer en maaltijd. 'We proberen onze cliënten een onderbreking van hun dagelijks leven te geven. Daar moet je je telefoon voor uitzetten', vindt hij. En: 'Zodra het getweet en geliked is, commentaar is gegeven en daarop is gereageerd... is het eten al koud.'

  1. Bijna niemand kent ze, maar deze tweelingzussen verkopen miljoenen flessen frisdrank

    Bijna niemand kent ze, maar deze tweeling­zus­sen verkopen miljoenen flessen frisdrank

    De Nederlandse tweelingzussen Raissa en Joyce de Haas (28) maken vanuit Londen furore met hun luxe en suikervrije frisdrankjes. De twee - geboren in Helmond, getogen in Antwerpen - richtten vijf jaar geleden Double Dutch Drinks op en verkochten al meer dan 10 miljoen flessen. Het Amerikaanse zakenblad Forbes heeft de jonge ondernemers in de prestigieuze 30 under 30 Europe-lijst gezet. ,,Wij waren nooit zo van het bier.’’