Volledig scherm
© gettyimages

Frisdrankmerken voelen zich aangevallen: minder suiker in flesjes

Frisdrankmerken zitten in het nauw. De consument laat suikerrijke frisdrank steeds vaker links liggen en de Wereldgezondheidsorganisatie kwam vorige week met een oproep aan overheden tot een hogere suikertaks. Levensmiddelenconcern Pepsico reageerde door het percentage suiker in hun frisdranken te verlagen. Coca Cola ging de concurrent al voor. Hebben zij goede bedoelingen of zijn het marketingstunts, bedoeld om te overleven?

De consument snakt naar gezonde drankjes. Suikerhoudende frisdranken worden steeds minder populair. Zo werd in 2012 nog 987 miljoen liter frisdrank verkocht in Nederland. In 2015 was dit gedaald naar 900 miljoen liter. Coca Cola zag vorig jaar de omzet dalen met 9 procent. Tegelijkertijd vraagt de Wereldgezondheidsorganisatie dus om het invoeren van een hogere suikertaks.

Volledig scherm
© gettyimages

Nauw
De frisdrankmerken zien zich voor dezelfde problemen gesteld als de producenten van vruchtensappen en doen hun best op de veranderende markt in te spelen. ,,Ze voelen zich aangevallen", zegt retaildeskundige Cor Molenaar over de ontwikkelingen. ,,De consument gaat bewuster met zijn gezondheid om. Suiker wordt gezien als een drug waar je aan verslaafd raakt. Frisdranken zijn notoire dikmakers en worden dus steeds meer vermeden." 

Daarom wil Coca Cola in 2020 maar liefst 10 procent minder calorieën hebben in hun drankjes. Pepsico volgde deze week ook met een suikerarm beleid. In meer dan 60 procent van de frisdranken die het concern maakt, zitten meer dan 100 calorieën aan suikers per blikje. Pepsico wil dat terugschroeven tot een derde van zijn aanbod. Hoeveel minder suiker de drankjes feitelijk gaan bevatten, kan een woordvoerder van het concern niet zeggen. ,,We gaan ons best doen om het voor de consument makkelijker te maken gezond te leven."

Te weinig
Volgens Molenaar proberen fabrikanten via slimme marketing het beeld van de consument te veranderen. Denk aan het hernoemen van Coca Cola Zero naar Coca Cola Zero Sugar ,,Als er 'minder suiker' op een etiket staat, ervaren mensen het vaak al als een stuk gezonder. Ook al zit er feitelijk maar een paar gram minder in." 

Het Voedingscentrum spreekt van een goede beweging. ,,Maar het is nog steeds veel te weinig natuurlijk", zegt woordvoerder Patricia Schutte. ,,Ik wil niet zeggen dat het verwaarloosbaar is, maar het kan veel beter." Schutte waarschuwt voor de alternatieven die fabrikanten op de markt brengen. ,,Water met een smaakje wordt steeds populairder. Maar kijk altijd op het etiket, want ook daar zijn vaak nog suikers aan toegevoegd."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement