Futuristische tunnel van Elon Musk is open, ‘maar durven mensen wel?’

VIDEODe eerste tunnel van Elon Musks bedrijf The Boring Company is vannacht geopend in Los Angeles, Amerika. De techniek moet een revolutie brengen in het stadsverkeer. ,,Mooi dat er mensen als Musk zijn die hierin geloven.”

De beelden hebben iets futuristisch: een auto die op een slede op straatniveau gaat staan, verdwijnt en in een ondergrondse tunnel op hoge snelheid binnen 4 minuten van de ene kant van de stad naar de andere kant vervoerd wordt. Bij de bestemming aangekomen, wordt de auto weer met een lift op straatniveau gebracht. Met de Dugout Loop van The Boring Company lijkt het realiteit te worden. Afgelopen nacht gaf initiatiefnemer Elon Musk een demonstratie in een proeftunnel van bijna 2 kilometer voor journalisten. ,,Ik vond het episch”, zei Musk. ,,Het werkt.” 

Dugout Loop van Musk is een alternatief voor autovervoer in de stad. Innovatief en ambitieus, vindt Sjoerd Nota, verkeersdeskundige en docent Verkeer op de NHL Stenden Hogeschool. ,,Het is mooi dat er mensen als Musk bestaan die het geloof en de financiën hebben om dit gewoon te gaan doen. Hij is een echte durfinvesteerder. Als je het niet een keer doet, weet je ook nooit of het wel of niet werkt.” Ook heeft The Boring Company sledes ontwikkeld waar voetgangers gebruik van kunnen maken. 

De tekst loopt door onder de tweet.

In Nederland hoeven we geen Dugout Loop te verwachten, denkt Nota. ,,De infrastructuur in Nederland is de afgelopen jaren geprivatiseerd, maar er moet eigenlijk altijd nog geld bij, er is nooit genoeg. Er is in Nederland geen enkele private partij die in zoiets kan investeren. Bovendien zou het jaren duren voordat het klaar is. Kijk maar naar de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, dat heeft ook jaren geduurd en veel geld gekost voordat het gerealiseerd was. In Nederland ontbreekt het daarin een beetje aan daadkracht.”

Quote

In Nederland ontbreekt het een beetje aan daadkracht.

Sjoerd Nota, Verkeersdeskundige en docent Verkeer NHL Hogeschool

En dan is het nog maar de vraag of mensen het dúrven te gebruiken. Denk aan de Kanaaltunnel, waarmee je met de auto vanuit Frankrijk naar Engeland kunt komen. ,,Veel mensen gaan alsnog met de boot, omdat ze onder het water rijden eng vinden. Dat is een heel dure oplossing, als er niet meer mensen gebruik gaan maken van die tunnel. En dat kan met de Dugout Loop ook zo zijn. Durven mensen zichzelf en hun auto's toe te vertrouwen aan zo'n elektrische lift en tunnel?”

Rendabel

Quote

De tunnel moet wel heel veel mensen van A naar B vervoeren om rendabel te zijn.

Sjoerd Nota, Verkeersdeskundige en docent Verkeer NHL Hogeschool

Voor een ritje betaalt de reiziger straks 1 dollar. ,,Ik ben heel benieuwd hoe het businessmodel hierachter eruitziet. Want die tunnel moet wel heel veel mensen van A naar B vervoeren om rendabel te zijn en om voor minder verkeer op de weg te zorgen.”

Het succes van de Dugout Loop hangt af van veel factoren: werkt het goed? Is het veilig? Durven mensen het wel aan? ,,Gaat het vlekkeloos en is het comfortabel en snel, dan kan het zeker toekomst hebben.”

Het bedrijf sloot eerder dit jaar een contract met de gemeente Chicago om een tunnel te bouwen van vliegveld O’Hare naar het stadscentrum.

Volledig scherm
Zo moet het verkeersprobleem in LA worden opgelost, met een netwerk van kleine tunnels en auto's op elektrisch aangedreven platformen. © The Boring Company