Fyrabouwer roept NS op weer samen te werken
In een open brief in de ochtendbladen roept AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra-hogesnelheidstreinen, de NS op om weer te gaan samenwerken. 'Dan kunnen we over een half jaar voldoende treinen inzetten om de dienstregeling te starten', aldus bestuursvoorzitter Maurizio Manfelloto donderdag in de 'open brief aan alle treinreizigers'.
Delen per e-mail
'Een veilige, comfortabele en betrouwbare treinreis met een snelheid van 250 kilometer per uur is voor u helaas nog niet mogelijk. En dat terwijl onze treinen in Italië al vele jaren met snelheden van 300 kilometer per uur rijden', aldus Manfelloto in de paginagrote oproep in De Telegraaf en Metro. 'Op 16 september heeft AnsaldoBreda de Fyra inclusief aanpassingen gepresenteerd. Deze trein is de beste oplossing voor u als reiziger en voor een goede, duurzame verbinding tussen Amsterdam en Brussel.'
In een reactie wijst de NS donderdagochtend op het feit dat het contract met AnsaldoBreda niet voor niets is opgezegd. 'Waarom zouden we vertrouwen hebben in een bedrijf dat zegt in 6 maanden iets te kunnen wat de afgelopen 8 maanden niet is gelukt', aldus een NS-woordvoerder. 'AnsaldoBreda heeft ons bovendien laten weten snel een bodemprocedure te beginnen. Daarmee kiezen ze zelf voor de lange termijn. Dat kost zeker 1 of 2 jaar en als het komt tot een hoger beroep of cassatie zijn we zo 7 jaar verder.'
De Nederlandse Spoorwegen stelden woensdag Finmeccanica, het moederbedrijf van AnsaldoBreda, aansprakelijk voor de kosten van het Fyra-debacle. Het gaat onder meer om circa 200 miljoen euro voor de aanschaf van de treinen, juridische kosten en gederfde inkomsten.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Na máánden mogen ze weer, zo bereiden cafés zich voor op horecaproef: ‘Ik wil geen gemaakte testsituatie’
De glazen worden gepoleerd, de tafels opgedekt en het bier vloeit (bijna) weer uit de tap. Voor vijf gelukkige horecaondernemers is het zover: na maanden dicht te zijn geweest openen aanstaande woensdag weer de deuren - voor een paar dagen althans. Dat betekent genieten, maar ook keihard doorwerken. ,,Ik wil niet zo’n gemaakte testsituatie neerzetten.” -
PREMIUM
Stoppen met antidepressiva? ‘Iedereen kan afbouwen, als je je maar goed voorbereidt’
Met antidepressiva beginnen is één ding, ermee stoppen is óók een grote stap. Marianne ter Mors (38), een van de 1,2 miljoen Nederlanders die deze pillen slikken, schreef er een boek over. ,,Pas na vijf maanden voelde ik me weer de oude.’’ -
eigen tuin eerst
Geen zin in de buxusmot? Er zijn genoeg alternatieven voor de plant
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
Huawei wil elektrische auto's maken die meer dan duizend kilometer ver komen
De Chinese tech-gigant Huawei, vooral bekend van smartphones, wil autofabrikant worden. Daarvoor trekt het bedrijf een miljard dollar uit. Het is de bedoeling om elektrische en zelfrijdende auto’s te gaan maken. Het bedrijf wil zelf de technologie hiervoor ontwikkelen. -
Koken & eten
Oudste ‘supermarkt’ van Moskou sluit de deuren: lege vitrines na 120 jaar geschiedenis
De winkel overleefde de laatste tsaar, alle Sovjet-leiders, Twee Wereldoorlogen en twee Russische presidenten. Maar morgen valt het doek voor Jelisejevski, de oudste en bekendste supermarkt van Moskou.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Hoe langer de lockdown duurt, hoe kleiner de schade
De economische schade door corona is zo’n 580 miljoen euro per week. Dat is minder dan vorig jaar, maar de pijn is niet gelijk verdeeld. -
Prijzen huurwoningen vrije sector dalen in vijf grootste steden