Volledig scherm
Philip Morris geeft wel geld, maar heeft geen invloed op het onderzoek van de stichting, aldus de tabaksgigant. © Shutterstock

Geen applaus voor anti-rookstichting Philip Morris

Het klinkt tegenstrijdig: sigarettenfabrikant Philip Morris (PM) richt een stichting op tegen roken én schenkt deze in totaal zo'n 900 miljoen euro. Verspreid over twaalf jaar zal de producent van onder meer Marlboro jaarlijks ruim 70 miljoen euro schenken aan de Foundation for a Smoke-Free World.

De stichting gaat 'bijhouden hoe het uitbannen van roken vordert, de impact van tabaksalternatieven evalueren en zal ook ander onderzoek financieren'. Ook gaat de stichting tabaksboeren voorbereiden op de afnemende tabaksvraag. Een voormalig functionaris van de Wereldgezondheidsorganisatie WHO zal de stichting leiden.

,,Het is vreemd en verdacht.” Suzanne Gabriels, expert tabakspreventie van de Belgische Stichting tegen Kanker, is duidelijk. ,,Het tabaksbedrijf wordt meer en meer in nauwe schoentjes gedrongen. Daarom proberen ze nu consumenten te lokken naar hun alternatieven voor de sigaret.”

Lees verder onder de foto. 

Volledig scherm
Sigaretten van Philip Morris © ANP

Stop marketing richting kinderen

Quote

Als ze nou echt een punt willen maken, stop dan eerst met de marketing richting kinderen

Mischa Stubenitsky, KWF Kankerbestrijding

Ook Mischa Stubenitsky van KWF Kankerbestrijding vindt het initiatief twijfelachtig. ,,Dit komt van een bedrijf dat een dodelijk product op de markt brengt. Eén op twee rokers overlijdt aan de gevolgen van roken; jaarlijks komt dat in Nederland neer in totaal op 20.000 doden per jaar. Zo’n bedrijf komt nu met dit fonds.’’

,,Wij stoppen geld in dit fonds, maar hebben geen enkele invloed in hun onderzoeksprogramma of publicaties'', benadrukt Peter van den Driest van Philip Morris in een reactie.

,,Als ze nou echt een maatschappelijk punt willen maken, stop dan eerst eens met de marketing richting kinderen. Dat zijn de nieuwe rokers en daar richt de tabaksindustrie zich de laatste jaren op, bijvoorbeeld met felle kleuren op pakjes die erop gericht zijn om jongeren te verleiden", vervolgt 
Stubenitsky zijn kritiek.

Peter van den Driest vindt het op zijn beurt 'teleurstellend' dat KWF zo reageert. ,,Wij richten ons helemaal niet op kinderen, maar op mensen die niet willen of kunnen stoppen met roken.''

Rookvrije sigaret

Hij vervolgt: ,,Wij kunnen ons vinden in het tabaksontmoedigingsbeleid van de overheid'', aldus Van den Driest, ,,maar daarbij zou men ook een open blik moeten hebben naar de rol van minder schadelijke producten.''

In november vorig jaar zei PM-topman André Calantzopoulos ook al dat hij het eind van de traditionele sigaret dichterbij zag komen, en in diezelfde adem introduceerde hij de rookvrije, ‘minder schadelijke’ sigaret IQOS. Dat apparaatje verhit tabak, maar verbrandt die niet.

KWF-woordvoerder Stubenitsky benadrukt dat die ‘veel betere keus’ ook genuanceerd moet worden. ,,De gewone sigaret is zo ontzettend slecht, dus alles wat milder is minder slecht. Maar: nog steeds schadelijk. Daarnaast weten we niets van de effecten van dit apparaat op lange termijn.”

Marketingstrategie

Marcel Metze, hoofdredacteur van Onderzoeksredactie Tabak, maakt het initiatief met de grond gelijk. ,,Dit is heel duidelijk deel van de nieuwe marketingstrategie van Philip Morris. Het bedrijf probeert de nieuwe producten zoals de IQOS neer te zetten als ‘producten met verminderd risico’ om onder de strenge tabakswetgeving uit te komen.” 

Volledig scherm
© AP
Quote

Het is nu eenmaal de realiteit dat er in Nederland nog miljoenen rokers zijn

Peter van den Driest, Philip Morris



Traditionele sigaretten mogen op steeds minder plaatsen worden verkocht en gerookt, niet meer worden geadverteerd, en worden steeds duurder door accijnzen. ,,Het zou Philip Morris goed uitkomen als ‘producten met verminderd risico’ niet meer onder dezelfde wetgeving zouden vallen.”

Peter van den Driest van Philip Morris zegt daarover: ,,We zijn jarenlang bezig geweest met het ontwikkelen van deze nieuwe tabaksproducten, die volgens ons onderzoek zeer waarschijnlijk verminderde schade opleveren. Ons product wordt op dit moment getest door het RIVM en dat juichen we alleen maar toe. Het is nu eenmaal de realiteit dat er in Nederland nog miljoenen rokers zijn, en voor die rokers zoeken wij een beter alternatief.''