Volledig scherm
Een vliegtuig vliegt over een huis in de omgeving van Schiphol. © anp

Geluidshinder Schiphol veel groter dan gedacht

Omwonenden van Schiphol ervaren veel meer geluidshinder van de luchthaven dan Schiphol zelf rapporteert. Het gaat bij de ervaring van ernstige geluidsoverlast van het vliegverkeer van en naar Schiphol om anderhalf keer hoger, stelt de Natuur en Milieufederatie Noord-Holland. 

De organisatie analyseerde Hinderbelevingsonderzoeken van GGD's van gemeenten rondom Schiphol. In 2016 ervoeren volgens de milieufederatie 198.000 mensen ernstige geluidshinder. Schiphol berekende zelf dat er 138.500 gedupeerden waren. Volgens recent onderzoek van het Nationaal Lucht en Ruimtevaart Instituut ligt het verschil tussen de theoretische berekening van Schiphol en het meten van de werkelijke geluidsbelasting tussen de 1 en 2 decibel. ,,Voor Schiphol betekent 1 decibel 25 procent (125.000) extra vliegbewegingen. De luchthaven maakt daar gretig gebruik van", aldus directeur Sijas Akkerman.

Schiphol is verplicht elk jaar te rapporteren hoeveel omwonenden ernstige hinder ervaren van overvliegende vliegtuigen en hoeveel mensen in hun slaap worden gestoord. Die cijfers worden berekend – niet gemeten. ,,Nu we voor het eerst alle onderzoeken van de GGD’s rondom Schiphol naar de beleving van geluidshinder op een rij hebben gezet, blijkt dat de werkelijk ervaren hinder veel groter is dan de berekende hinder”, aldus Akkerman. ,,Als de overheid de werkelijk beleefde geluidshinder serieus zou nemen, dan zou Schiphol moeten krimpen, in plaats van groeien.”

Quote

Als de overheid de werkelijk beleefde geluidshin­der serieus zou nemen, dan zou Schiphol moeten krimpen, in plaats van groeien

Twee keer zoveel

Volgens de milieufederatie ervoeren 40.000 mensen slaapverstoring. Dat is twee keer zoveel als het aantal van 19.500 waar Schiphol op uitkwam. ,,Het aantal gehinderden is via verschillende methoden vast te stellen. Wij gebruiken de methode die de overheid heeft vastgesteld”, zegt een woordvoerder van Schiphol in een reactie. Schiphol stelt hetzelfde doel voor ogen te hebben als de milieufederatie. ,,We willen inzicht in de hinder en die beperken. We ondersteunen ook de aanpak van de minister om het meten van geluid, naast het berekenen, een grotere rol te geven.”

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.