Volledig scherm
© AFP

Gevolgen cyberaanval nog steeds voelbaar in Rotterdamse haven

UPDATEMaersk en APM Terminals hebben vandaag nog steeds last van de grote storing die gisteren wereldwijd tientallen bedrijven trof. Zo zijn de websites van zowel de Deense containervervoerder als die van dochterbedrijf APM Terminals niet of nauwelijks bereikbaar.

Quote

We zitten niet bij de pakken neer. Er wordt dag en nacht gewerkt aan een oplossing

Pieter Hartog, APM

Gisteren legden computercriminelen tientallen bedrijven lam met een wereldwijde ransomware-aanval. In Nederland liggen twee grote containerterminals in de Rotterdamse haven sinds dinsdagmiddag stil. Ook farmaceut MSD, pakketbezorger TNT en de 38 vestigingen van bouwmaterialenleverancier Raab Kärcher zijn getroffen.

APM heeft nog geen idee wanneer de containerterminals weer kunnen draaien. ,,We hebben nog geen specifieke horizon wanneer we weer kunnen opstarten'', laat directeur Pieter Hartog van de twee APM-terminals in de Rotterdamse haven weten. De containerschepen die nu voor de kade liggen en niet geladen en gelost kunnen worden, worden klaargemaakt voor vertrek. Naar verwachting wijken zij uit naar andere bedrijven waar zij wel afgehandeld kunnen worden. Vrachtwagenchauffeurs worden verwezen naar Maasvlakte Plaza, een groot parkeerterrein op de Maasvlakte met een restaurant en douches.

Er gingen geruchten dat de terminal op Maasvlakte 1 de schepen handmatig zou lossen, maar volgens Hartog is dat zonder toegang tot de computersystemen niet mogelijk. ,,We voeren wel tests uit. Daarom is op de terminal wat beweging te zien, maar we liggen gewoon helemaal stil. Uitermate vervelend. Ook voor de klanten.'' Die hebben nog geen zicht op wanneer hun containers gelost worden. Er zijn nog meer schepen in aantocht, die waarschijnlijk naar andere terminals zullen gaan. ,,We zitten niet bij de pakken neer. Er wordt dag en nacht gewerkt aan een oplossing'', aldus Hartog.

Vertraging

Bij de twee terminals van APM in de Rotterdamse haven liggen vijf grote containerschepen die vooralsnog niet geladen of gelost kunnen worden. Dit levert ook vertraging op voor het vervolgtraject per binnenvaartschip of vrachtwagen. Ook zijn er schepen naar Rotterdam onderweg waarvan onduidelijk is wanneer ze hun vracht kwijt kunnen. Het gaat om uit duizenden, met name Azië afkomstige containers met kleding, elektronica, chemicaliën, onderdelen en grondstoffen voor fabrieken in Europa, die daardoor ook in de problemen dreigen te komen.

Als de gevolgen van de ransomware-aanval langer aanhouden, dan zullen de containerschepen moeten uitwijken naar terminals van andere bedrijven in Rotterdam en mogelijk zelfs andere havens, zoals die in Antwerpen.

Het Havenbedrijf Rotterdam benadrukt dat alleen de twee terminals van APM getroffen zijn door de hack en dat het tiental andere containeroverslagbedrijven in Europa’s grootste haven wel schepen kunnen afhandelen. APM behoort wel tot de grote bedrijven in Rotterdam.

Volledig scherm
De websites van Maersk en APM Terminals zijn slecht bereikbaar. © AD
  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’