Volledig scherm
© Norwegian.com

Goedkoop naar New York dankzij EU

Dat prijsvechter Norwegian Air vanaf dit jaar tussen Schiphol en New York mag vliegen, heeft het te danken aan de Europese Commissie. Die heeft KLM gedwongen start- en landingsrechten af te staan, blijkt uit onderzoek van deze krant.

Brussel vindt dat KLM en zijn Amerikaanse partner Delta een monopoliepositie hebben op de route Amsterdam-New York. Daardoor zijn passagiers duurder uit. De Commissie bepaalde daarom dat KLM en Delta zogeheten ‘slots’ moeten afstaan aan een concurrent, als die op de route wil gaan vliegen.

Norwegian Air maakt nu van die mogelijkheid gebruik, bevestigt een woordvoerder van Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging). De Noorse prijsvechter gaat vanaf mei vier keer per week vliegen tussen Amsterdam en New York. Dat doet het tegen prijzen die veel lager zijn dan gangbaar. Norwegian heeft de eerste vluchten voor zo’n 200 euro (enkele reis) in de markt gezet. Bij KLM en Delta kost een vergelijkbare vlucht rond de 500 euro.

Slecht nieuws

Voor KLM is de komst van de Noren slecht nieuws. Voor het eerst krijgt de blauwe vloot ook op de transatlantische markt direct last van prijsvechters. KLM zal op de zeer profijtelijke vluchten naar New York zijn prijzen moeten verlagen (en dus winst moeten inleveren) om concurrerend te blijven.

Ook verliest de maatschappij dus slots op Schiphol, juist in een tijd dat die ontzettend schaars zijn. De nationale luchthaven zit ramvol, sowieso tot en met 2020. Uitbreiding van Lelystad Airport zou Schiphol moeten ontlasten, maar die uitbreiding dreigt vertraging op te lopen.

Op Schiphol mogen op jaarbasis 500.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Dat plafond is bereikt. Uit navraag bij de slotcoördinator, die bepaalt wie op welk tijdstip mag starten en landen, blijkt dat er voor het zomerseizoen een grote wachtlijst is. Omgerekend bestaat die uit 45.000 vliegbewegingen. 

KLM bevestigt in een reactie dat het deze zomer door de Europese maatregel minder van en naar Schiphol vliegt. Hoeveel precies, en op welke routes, zegt de luchtvaartmaatschappij niet. KLM gaat niet noodzakelijkerwijs minder op New York vliegen. Start- en landingsrechten zijn niet gekoppeld aan specifieke bestemmingen. KLM kan er dus voor kiezen vluchten op andere routes te schrappen.

Volledig scherm
© ROBIN UTRECHT