Volledig scherm
© ANP

Goedkope Nederlandse pretparken in trek bij buitenlandse toeristen

Het gaat goed met de Nederlandse attractieparken en dierentuinen. Dat is vooral te danken aan buitenlandse bezoekers, die de parken in Nederland goedkoop vinden. Maar de parken moeten niet op hun lauweren gaan rusten, schrijven economen van ABN AMRO in een rapport.

De onderzoekers voorspellen voor dit jaar een stijging van het aantal bezoekers met 3 procent, gevolgd door een toename met 2,5 procent volgend jaar. Buitenlandse toeristen, met name uit Duitsland en België, nemen een flink deel van die groei voor hun rekening. Veel parken zetten daar gezien de toenemende concurrentie ook extra op in, aldus de bank.

De populariteit onder buitenlandse toeristen lijkt deels te verklaren door de lage Nederlandse toegangsprijzen. Attractieparken vragen hier volgens ABN gemiddeld zo'n 33 euro per volwassene, terwijl dat bedrag in Duitsland op bijna 45 euro ligt en in Amerika zelfs ruim 109 dollar (ongeveer 93 euro) wordt gerekend.

Vernieuwing

Investeringen in nieuwe attracties leiden tot hogere bezoekersaantallen en een stijgende omzet. Daarbij hoeven de kaartjes niet per se duurder te worden. De economen van ABN AMRO stellen vast dat veel bezoekers van pretparken en dierentuinen bereid zijn extra te betalen voor bijvoorbeeld snellere toegang tot attracties of een betere parkeerplek. Ook dat kan helpen investeringen sneller terug te verdienen.

  1. ‘Hypotheekadviseur vangt geld voor doorverwijzen klant naar energieverkopers’

    ‘Hypotheek­ad­vi­seur vangt geld voor doorverwij­zen klant naar energiever­ko­pers’

    Hypotheekadviseurs krijgen geld van commerciële partijen als keukenboeren, installateurs van zonnepanelen en energiebedrijven voor elke nieuwe klant die zij aanbrengen. Die vergoeding kan van een paar tientjes oplopen tot honderden euro’s. De eigen beroepsorganisatie van hypotheekadviseurs, de Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners (NVHP), trekt hierover aan de bel: ,,Klanten hebben vaak geen idee.’’