Volledig scherm
PREMIUM
© ROBIN UTRECHT

Groeiende groep werkenden heeft geen cent te makken

Zo’n 188.000 werkenden leven in Nederland onder de armoedegrens. Werk is niet langer de remedie tegen armoede. En een oplossing lijkt ver weg.

Het is donderdagmiddag: over een paar uur krijgt orderpicker Marit (26)* te horen hoeveel uur ze volgende week bij onlinesuper Picnic mag werken. Ze is een beetje nerveus, want weinig werk betekent (te) weinig geld. Het is lastig rondkomen van de gemiddeld 1000 euro die ze per maand verdient. Marit wil graag 40 uur in de week werken, maar krijgt elke keer maar tussen de 22 en 30 uur toebedeeld. ,,Van het geld dat ik verdien, kan ik mijn vaste lasten betalen en eten kopen. Verder niets”, vertelt Marit.

  1. Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendrager van de Nederlandse scheepsbouw
    PREMIUM
    Interview

    Hoe een Gorcumse werf uitgroeide tot vlaggendra­ger van de Nederland­se scheeps­bouw

    Veertig jaar geleden lag de scheepsbouw in Nederland op z’n gat. Het miljardendebacle rond Rijn-Schelde-Verolme (RSV) leek het einde van een tijdperk. Anno nu rolt het ene na het andere bijzondere schip van Nederlandse makelij van de werf. Alle grote RSV-werven bestaan nog en zijn - opvallend genoeg - weer in handen van één onderneming: Damen. Het bedrijf is de vlaggendrager van een maakindustrie die zich opnieuw uitvindt. Een interview met ceo René Berkvens van Damen Shipyards Group.