Volledig scherm
Cyber Monday bij Amazon. © EPA

Helft Nederlanders heeft klachten over online winkelen, vooral over trage bezorging

Van de Nederlanders die weleens online winkelen heeft de helft klachten. Mensen vinden het vooral vervelend dat pakketjes te laat worden bezorgd. Een derde klaagt hierover, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) uitgezocht op basis van onderzoek onder duizenden mensen.

Het gaat om een behoorlijke toename in vergelijking met vier jaar geleden. In 2015 zei nog 40 procent van de onderzochte mensen problemen te hebben ervaren met online aankopen. Nederlanders kopen überhaupt steeds vaker en meer via internet. Dit jaar heeft ongeveer 79 procent van de Nederlanders boven de 12 jaar, oftewel 11,8 miljoen mensen, iets online besteld. Dat was vier jaar geleden nog 70 procent.

Vooral voor het kopen van kleding of sportartikelen nemen veel mensen hun toevlucht tot webwinkels. Ook reizen, vakanties en kaartjes voor evenementen kopen mensen vaak online. Maaltijden bestellen bij een restaurant, fastfoodketen of een organisatie die maaltijden bezorgt, wordt ook door steeds meer mensen gedaan.

Toch zijn er ook nog veel Nederlanders die niets kopen bij webshops. Van hen gaf tachtig procent als belangrijkste reden dat ze liever een echte winkel bezoeken, bijvoorbeeld om het product in het echt te zien. Bijna drie op de tien waren bezorgd over de veiligheid en privacy en wilden geen creditcard- of persoonlijke gegevens afgeven. Ruim een kwart zei niet te weten hoe het moet.