Volledig scherm
De Loden Leeuw wordt jaarlijks uitgereikt voor de meest irritante tv-reclame. © ANP

Helft Nederlanders vindt tv-reclame vreselijk

Ruim de helft van de Nederlanders (55 procent) heeft een hekel aan reclame op televisie. Een op de tien (11 procent) is bereid een maandelijkse bijdrage van zo'n 6 euro te betalen om van de reclamespotjes af te zijn. Dat blijkt uit een enquête van de Avrobode onder 750 mensen van 35 jaar en ouder.

Van de ondervraagden is 41 procent bang dat er straks juist meer reclame op de buis komt, vanwege de bezuinigingen bij de publieke omroep die hebben geleid tot de vorming van fusieomroepen als AVRO/TROS en VARA/BNN. Slechts 2 procent van de televisiekijkers zegt soms op nieuwe koopideeën te worden gebracht door reclamespotjes, zo blijkt uit de enquête.

De uitkomsten van de enquête worden gepubliceerd in het kerstnummer van de Avrobode. Uit het onderzoek blijkt verder dat Swiebertje het meest favoriete programma is uit de kindertijd van 35-plussers en dat ze Paul de Leeuw en Gordon de meest ergerlijke tv-persoonlijkheden vinden. Wie is de Mol? is hun favoriete tv-programma van 2013, gevolgd door Downtown Abbey, Penoza en Spoorloos.

  1. Nederlands bedrijfsleven financierde jarenlang klimaatscepticus
    Update

    Nederlands bedrijfsle­ven financier­de jarenlang klimaats­cep­ti­cus

    De Nederlandse klimaatscepticus Frits Böttcher, mede-oprichter van de Club van Rome, ontving tussen 1989 en 1998 meer dan een miljoen gulden van Shell en andere (Nederlandse) multinationals. Het doel: twijfel zaaien over klimaatverandering en de rol van de mens daarin. Dat schrijven onderzoeksplatform Follow the Money en de Volkskrant op basis van het nagelaten archief van de chemieprofessor die in 2008 overleed.