Hema overweegt stappen tegen Alibaba’s nieuwe supermarkt Hema

Hema onderzoekt of het kan optreden tegen de gelijknamige supermarktketen die webreus Alibaba in China heeft opgezet. Afgelopen week opende Alibaba drie nieuwe Hema-supermarkten in Shanghai en Beijing. Daarmee staat het totaal aantal Hema-supermarkten van het miljardenbedrijf op dertien.

Volledig scherm
Alibaba oprichter Jack Ma in de Chinese Hema supermarkt. © Alibaba

De Nederlandse warenhuisketen heeft een merkenbureau ingeschakeld dat onderzoekt of het wat tegen de nieuwe naamgenoot in China kan doen. Dat bevestigt woordvoerster Nathalie Kruger aan deze krant. ,,Het internationale merkenrecht is ingewikkeld. De supermarkten die Alibaba onder de naam Hema in China heeft, zijn een ander soort winkels dan onze warenhuizen.''

De voormalige Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam heeft meer dan 700 winkels in zeven Europese landen. In China is het bedrijf niet actief. Via Alibaba’s internationale verkoopplatform Tmall Global, waar onder meer Albert Heijn, Unilever en Bolletje Nederlandse producten verkopen, zijn nog geen Hema-tompoucen en rookworsten te koop.

Online mix

Quote

De supermark­ten die Alibaba onder de naam Hema in China heeft, zijn een ander soort winkels dan onze warenhui­zen

Nathalie Kruger, woordvoerster Hema

De Hema-supermarkten in de Chinese miljoenensteden bieden klanten een totaal nieuwe, efficiënte en flexibele winkelervaring, zegt Alibaba’s baas Daniel Zhang. ,,Klanten profiteren van de naadloze mix tussen online en offline winkelen. Dankzij big data en slimme logistieke technologie kunnen we een ongeëvenaarde service bieden: thuisbezorging van vers voedsel binnen dertig minuten.''

Chinese Hema-klanten doen al hun boodschappen via een app op hun mobiele telefoon, zowel thuis als in de fysieke winkel. Dat levert Alibaba een hoop waardevolle informatie over de voorkeuren van klanten op. Klanten betalen via Alipay, het online betaalsysteem van Alibaba.

Lopende band

De winkels fungeren tegelijkertijd als magazijn. Medewerkers verzamelen er handmatig de boodschappen voor klanten die hun bestelling thuis laten bezorgen. Een lopende band transporteert de gevulde boodschappentassen naar het bezorgcentrum naast de winkel.

Vanuit de winkels bezorgt Alibaba ook versbereide maaltijden. ‘Gamechanger’ is volgens Alibaba de visafdeling. In een filmpje is te zien hoe Jack Ma, de oprichter van het internetbedrijf, een enorme levende kreeft uit een bak vist. Chefkoks bereiden de kreeften en andere schelpdieren in de winkel, waar klanten ze ook ter plekke kunnen verorberen.

Showcase

Alibaba benadrukt dat het 'niet de intentie heeft om een grote supermarktketen te runnen'. Doel van de Hema-supermarkten is het uittesten van nieuwe technologieën en consumenten daar de voordelen van te laten zien, stelt het bedrijf.

De resultaten zijn tot nu toe 'veelbelovend', aldus Alibaba. ,,Gemiddeld wordt meer dan de helft van de bestellingen online gedaan. In winkels die al langer bestaan, ligt dat percentage zelfs boven de 70 procent.'' Vanwege de dubbelfunctie als magazijn zou per vierkante meter bovendien drie tot vijf keer zoveel worden verkocht als in een reguliere supermarkt.

Volledig scherm
Alibaba oprichter Jack Ma en ceo Daniel Zhang in de Chinese Hema supermarkt. © Alibaba