Volledig scherm
Bladeren op het spoor. © ANP

Het nieuwste wapen van ProRail in de strijd tegen blaadjes: laseren

Spoorbeheerder ProRail gaat een nieuwe techniek uitproberen om de overlast van herfstblaadjes op het spoor tegen te gaan. In samenwerking met de NS en de Technische Universiteit Delft wordt een proef uitgevoerd met het laseren van de sporen om aangekoekte bladeren te voorkomen. Dit meldt ProRail.

Onder een paar treinstellen wordt een apparaatje gemonteerd. Vanuit het apparaatje onder de trein wordt de spoorstaaf met een laser verhit zodat vuil in combinatie met bladeren niet aan de spoorstaaf kan hechten. De 'kleinschalige' proef vindt plaats op een paar trajecten als de herfst echt begint.

Autovelgen
In het Verenigde Koninkrijk is er al in 2006 een succesvolle test geweest met het laseren op sporen, maar ProRail heeft gewacht totdat de techniek verder was ontwikkeld, aldus de zegsvrouw. De techniek wordt ook gebruikt in andere industrieën om bijvoorbeeld marmer schoon te maken of autovelgen.

De lasertest moet dit najaar concurreren met een andere proef die ProRail uitvoert in de strijd tegen de bladeren. Daarbij worden de sporen natgespoten, wat kan voorkomen dat de blaadjes aan de rails blijven plakken. Dat idee komt van een machinist en wordt eveneens op beperkte schaal getest. Over de kosten van beide technieken kon de woordvoerster donderdag niets zeggen.

Vertragingen
In de herfst zorgen bladval en regen ervoor dat er zich een soort smurrie op de rails vormt, waardoor treinen doorglijden en langzamer optrekken en remmen. Dat leidt geregeld tot vertragingen.

Naast de twee proeven neemt Prorail ook de standaard maatregelen die de overlast moeten tegengaan. Bomen langs het spoor worden gekapt of gesnoeid, er worden hekken geplaatst en delen van de rails worden ingesmeerd met een speciale zand- en metaalgel (Sandite) om het spoor stroever te maken.