Het pannenkoekhuis is hip (en flink winstgevend)
Het aantal pannenkoekenrestaurants rijst de pan uit in Nederland, een mijlpaal op de tiende editie van Nationale Pannenkoekdag vrijdag. Het geheim achter de platte lekkernij in vele smaken: oer-Hollandse laagdrempeligheid.
Delen per e-mail
Ook als we drie gangen serveren, kun je binnen een uur weer buiten staan
Winstpakkers
- Prijs per pannenkoek: 8 tot 10 euro
- Gemiddelde rekening per persoon: 11,50 euro
- Inkoop meel, melk, eieren et cetera: 17 tot 23 procent van de omzet
- Inkoop in andere horeca: 30 procent van de omzet
- Bruto winstmarge: grofweg 80 procent
- Bruto winstmarge in andere horeca: grofweg 70 procent
Bron: Van Spronsen en Partners
Het hoeft niet traditioneel te zijn met geruite kleedjes, koperen pannen en bruine balken, laat Sebas van Look zien in de Vinexwijk Nesselande bij Rotterdam. In zijn pannenkoekenhuis Stroop nemen de gasten plaats op knalblauwe lederen stoelen en er hangt een enorme foto van de zee aan de muur.
De ondernemer kreeg de kans om naast zijn brasserie een tweede zaak te openen en hij twijfelde geen moment: ,,Ik ben een pannenkoekliefhebber.''
Hoewel er volgens adviesbureau Van Spronsen en Partners vorig jaar al 368 pannenkoekenrestaurants waren in Nederland, bleek het kinderrijke Nesselande nog een witte vlek op de kaart. Van Look deed een schot in de roos. ,,We krijgen vooral jonge gezinnen over de vloer.''
Recessie
Dat geldt volgens deskundigen voor de meeste pannenkoekenhuizen én het verklaart hun succes. ,,Ze plukken de vruchten van de recessie'', zegt Niek Timmermans, onderzoeker bij Van Spronsen en Partners. ,,Het is voor veel mensen een relatief goedkoop alternatief voor luxe uit eten gaan.''
Pannenkoekenzaken kunnen in relatief weinig tijd veel mensen helpen en dat telt als de kinderen mee-eten. ,,Ook als we drie gangen serveren, kun je binnen een uur weer buiten staan'', zegt ondernemer Van Look.
En dan kunnen er weer nieuwe betalende klanten aanschuiven. Die kunnen bij Stroop, net als bij vrijwel alle collega's, ook terecht voor soep of een tosti. ,,Zo spreken we ook mensen aan die geen zin hebben in een pannenkoek.''
Een tweede pijler onder het succes is de liefde van ouderen voor de lekkernij uit hun jeugd. Onderzoeker Timmermans voorspelt dat deze markt alleen nog maar groeit.
Zowel in de keuze voor een restaurant als voor een pannenkoek gaan mensen voor vertrouwd
Exotische smaken
Vader Van Look, die donderdag voor het eerst een pannenkoek bestelde in de zaak van zijn zoon, kiest traditioneel: de variant met spek, veruit de populairste onder klanten. Natuurlijk staan ook in Nesselande talloze 'exotische' smaken op de kaart, zoals mozzarella, ansjovis en shoarma.
Ze moeten er zijn, maar ze komen zelden de keuken uit. ,,Of het nu gaat om de keuze voor een soort restaurant of voor een pannenkoek; de meeste mensen gaan voor vertrouwd.''
Geen tijd om er vrijdag vanwege Nationale Pannenkoekdag op uit te gaan? Het evenement komt ook naar de doelgroep toe. Leerlingen van 878 basisscholen, een record, bakken de lekkernij voor ouderen in hun buurt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
energierekening
Johan (72): ‘Ik stook het nooit boven de 18 graden in huis, zo ben ik opgevoed’
Hoeveel geld besteed je aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Johan de Boer (72) uit Hegelsom. -
PREMIUM
Miljardenorder voor ASML: Zuid-Koreaans bedrijf koopt vijf jaar lang machines à 130 miljoen per stuk
VELDHOVEN - Chipmachinemaker ASML uit Veldhoven heeft een grote bestelling gekregen van de Zuid-Koreaanse fabrikant van geheugenchips SK Hynix. Dat bedrijf neemt de komende vijf jaar voor zo’n 3,6 miljard euro zogeheten EUV-machines af. Die gaat SK Hynix gebruiken om nog snellere en energiezuinigere geheugenchips te fabriceren. -
Oproep
Ben jij een open boek? Deelnemers gezocht voor de rubriek Geld&Geluk
-
Koken & eten
Met deze betaalbare koffie gaat Blokker de concurrentie aan met andere cupjes: 'Dan maar minder marge’
Het begon vorig jaar met een eigen koffiecupmachine. Nu gaat huishoudketen Blokker een stap verder. Vandaag lanceert de winkelketen vier smaken koffie onder de eigen naam. Het is voor het eerst dat Blokker eigen voeding gaat verkopen. Blokker-ceo Jeanine Holscher noemt het een volstrekt logische stap. -
qmusic
Vrijdag is Nationale Pannenkoekendag! Hoe eet jij ze?
Qmusic-dj Menno Barreveld gaat elke week samen met AD.nl en de luisteraars van Qmusic op zoek naar feiten en leuke weetjes. De uitslag wordt woensdagavond besproken tijdens de uitzending om 19.00 uur.
-
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
Hema teleurgesteld: ‘Twee mensen per 10 minuten? Daar hebben we níets aan’
De manier waarop het kabinet winkelen op afspraak mogelijk maakt is teleurstellend, vindt Hema. Zo mogen er per verdieping van een winkel maar twee klanten naar binnen en dat maximaal zes keer per uur. ,,Als dit het is, twee mensen per tien minuten, dan hebben wij daar helemaal niets aan”, aldus een woordvoerster. ,,Ook voor klanten is dit een tegenvaller.” -
Gas en elektriciteit goedkoper dan vorig jaar
Consumenten betaalden begin dit jaar wat minder voor hun energie dan vorig jaar. Gemiddeld was de prijs van energie in januari op jaarbasis bijna 4 procent lager. Dat komt door de lagere variabele leveringstarieven die de consument per kubieke meter gas of kilowattuur elektriciteit moet betalen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Op jaarbasis scheelt dat 60 euro op een gemiddelde energierekening.