Volledig scherm
Alysha (7, links) en Jayla (9) bij Stroop. © Frank de Roo

Het pannenkoekhuis is hip (en flink winstgevend)

Het aantal pannenkoekenrestaurants rijst de pan uit in Nederland, een mijlpaal op de tiende editie van Nationale Pannenkoekdag vrijdag. Het geheim achter de platte lekkernij in vele smaken: oer-Hollandse laagdrempeligheid.

Quote

Ook als we drie gangen serveren, kun je binnen een uur weer buiten staan

Sebas van Look

Winstpakkers
- Prijs per pannenkoek: 8 tot 10 euro

- Gemiddelde rekening per persoon: 11,50 euro

- Inkoop meel, melk, eieren et cetera: 17 tot 23 procent van de omzet

- Inkoop in andere horeca: 30 procent van de omzet

- Bruto winstmarge: grofweg 80 procent

- Bruto winstmarge in andere horeca: grofweg 70 procent

Bron: Van Spronsen en Partners

Het hoeft niet traditioneel te zijn met geruite kleedjes, koperen pannen en bruine balken, laat Sebas van Look zien in de Vinexwijk Nesselande bij Rotterdam. In zijn pannenkoekenhuis Stroop nemen de gasten plaats op knalblauwe lederen stoelen en er hangt een enorme foto van de zee aan de muur.

De ondernemer kreeg de kans om naast zijn brasserie een tweede zaak te openen en hij twijfelde geen moment: ,,Ik ben een pannenkoekliefhebber.''

Hoewel er volgens adviesbureau Van Spronsen en Partners vorig jaar al 368 pannenkoekenrestaurants waren in Nederland, bleek het kinderrijke Nesselande nog een witte vlek op de kaart. Van Look deed een schot in de roos. ,,We krijgen vooral jonge gezinnen over de vloer.''

Recessie
Dat geldt volgens deskundigen voor de meeste pannenkoekenhuizen én het verklaart hun succes. ,,Ze plukken de vruchten van de recessie'', zegt Niek Timmermans, onderzoeker bij Van Spronsen en Partners. ,,Het is voor veel mensen een relatief goedkoop alternatief voor luxe uit eten gaan.''

Pannenkoekenzaken kunnen in relatief weinig tijd veel mensen helpen en dat telt als de kinderen mee-eten. ,,Ook als we drie gangen serveren, kun je binnen een uur weer buiten staan'', zegt ondernemer Van Look.

En dan kunnen er weer nieuwe betalende klanten aanschuiven. Die kunnen bij Stroop, net als bij vrijwel alle collega's, ook terecht voor soep of een tosti. ,,Zo spreken we ook mensen aan die geen zin hebben in een pannenkoek.''

Een tweede pijler onder het succes is de liefde van ouderen voor de lekkernij uit hun jeugd. Onderzoeker Timmermans voorspelt dat deze markt alleen nog maar groeit.

Quote

Zowel in de keuze voor een restaurant als voor een pannenkoek gaan mensen voor vertrouwd

Sebas van Look

Exotische smaken
Vader Van Look, die donderdag voor het eerst een pannenkoek bestelde in de zaak van zijn zoon, kiest traditioneel: de variant met spek, veruit de populairste onder klanten. Natuurlijk staan ook in Nesselande talloze 'exotische' smaken op de kaart, zoals mozzarella, ansjovis en shoarma.

Ze moeten er zijn, maar ze komen zelden de keuken uit. ,,Of het nu gaat om de keuze voor een soort restaurant of voor een pannenkoek; de meeste mensen gaan voor vertrouwd.''

Geen tijd om er vrijdag vanwege Nationale Pannenkoekdag op uit te gaan? Het evenement komt ook naar de doelgroep toe. Leerlingen van 878 basisscholen, een record, bakken de lekkernij voor ouderen in hun buurt.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement