Volledig scherm
Elon Musk © AP

Het universum vol wonderen van Elon Musk

'Iron Man' Elon Musk wil met elektrische auto's en raketten eerst de wereld veranderen om later z'n laatste adem uit te blazen op Mars. Een inkijkje in het fascinerende universum van de ondernemer die wordt gezien als de nieuwe Steve Jobs.

Met een mysterieuze tweet kondigde Teslabaas Elon Musk eind maart de lancering van een totaal nieuwe productlijn aan. Het bleek de Powerwall: een thuisaccu om elektriciteit uit zonnepanelen op te slaan. Handig als de stroom uitvalt, maar volgens Musk is het belang véél groter: ,,De wijze waarop de wereld energie gebruikt fundamenteel veranderen."

Met het 3000 dollar kostende apparaat, dat eruitziet als een futuristische cv-ketel, kunnen huishoudens zelfvoorzienend worden en daalt de CO2-uitstoot naar nul komma nul. Doodleuk merkte Musk op er 2 miljard van te willen verkopen. ,,Het klinkt gek, maar dat is evenveel als het aantal auto's dat wereldwijd rondrijdt."

Alle buzz leidde al tot tienduizenden bestellingen ter waarde van 800 miljoen dollar. De uitgekiende lancering laat zien dat Musk goed heeft gekeken naar Steve Jobs, de charismatische Apple-oprichter met wie hij vaak wordt vergeleken. Ook de grote woorden zijn Jobsiaans, hoewel voor Musks doen tamelijk bescheiden. Zijn ambities reiken letterlijk hemelhoog.

Raketbouwer
Naast Tesla bezit Musk namelijk ook SpaceX. In 2012 schreef de raketbouwer historie door als eerste commerciële bedrijf een ruimtevaartuig aan het International Space Station te koppelen. SpaceX doet dat bovendien voor een schijntje; geen 300 miljoen dollar zoals de overheidsorganisaties NASA en ESA, maar 55 miljoen. NASA laat Musk per contract inmiddels het ISS bevoorraden. Binnen enkele jaren mag SpaceX ook astronauten brengen.Maar dat is slechts het begin, want Musk denkt veel verder: binnen 10 tot 20 jaar wil hij mensen op Mars zetten. Eerste vereiste daarvoor is een herbruikbare raket. ,,Als dat lukt, kunnen we lanceren tegen slechts de brandstofkosten van 200.000 dollar." Zo'n raket is de heilige graal van de ruimtevaart, stelt de zakenman, en brengt Mars een stuk dichterbij.

Zijn ultieme visioen: een kolonie van 80.000 zielen. De missie naar de rode planeet is volgens Musk nodig om twee redenen. ,,Eén defensieve, voorkomen dat de mensheid door een meteoriet of andere catastrofe wordt vernietigd," vertelde hij de Britse Telegraph. ,,De ander, en dat is wat mij drijft, omdat het het grootste avontuur ooit zal zijn".

Volledig scherm
De Hyperloop © Reuters

Vijfde wijze van transport
Mars is maar één van zijn vele megalomane projecten. Een ander is de Hyperloop, een honderden kilometers lange pijplijn om binnen een half uur van Los Angeles naar San Francisco te reizen. ,,De vijfde wijze van transport," noemt hij het. Ook wil de visionaire ondernemer een vliegtuig ontwerpen. ,,Het kostte Boeing 10 miljard dollar en een decennium om 10 procent efficiënter te vliegen. Dat is behoorlijk beroerd. Ik heb een ontwerp voor een verticaal opstijgend supersonisch vliegtuig dat echt een enorme verbetering zal zijn." En met vierduizend nieuwe satellieten denkt hij het internet veel sneller te maken.

Volgens trendwatcher Vincent Everts is het onverstandig om Musks visioenen als luchtfietserij af te doen. ,,Natuurlijk denkt iedereen bij dat Marsverhaal: wat een rare kwibus. Maar tot nu toe heeft hij vrijwel alles bereikt wat hij vooraf aankondigde." De vergelijking met Jobs vindt Everts misplaatst. ,,Jobs maakt het mobieltje veel beter en vraagt er vervolgens karrenvrachten geld voor. Musk pakt onderwerpen aan die er voor de wereld écht toe doen."