Volledig scherm
PREMIUM
Jostein Solheim, CEO Ben & Jerry's © Marten van Dijl

Hoe ijsmerk Ben & Jerry's weer 'radicaal links' werd

interviewNa de overname door Unilever vergat Ben & Jerry’s zijn sociale hart, totdat ceo Jostein Solheim het roer overnam. Hij ‘re-radicaliseerde’ de ijsfabrikant, die zich tegenwoordig actief voor vluchtelingen en homorechten inzet.

Volledig scherm
Eén van Ben & Jerry's meest populaire smaken © ben&jerrys

Het was zijn nadrukkelijke voorwaarde toen hem in 2010 werd gevraagd om Ben & Jerry’s te leiden. ,,Ik doe het alleen als ik het merk mag re-radicaliseren,” vertelt Jostein Solheim op een Rotterdams terras op een steenworp van Unilever’s hoofdkantoor aan het Rotterdamse Weena. Daar heeft de Noor net een boardmeeting achter de rug.

Volgens Solheim was de sociale koers van Ben & Jerry's na de overname door Unilever in 1999 'een dip' geraakt. Critici zijn stelliger: winst en efficiency kwamen in plaats van de inzet voor een schonere en rechtvaardigere wereld.

En van het plezier waarmee ex-hippies Cohen en Greenfield hun ijsjesmerk veertig jaar geleden begonnen in een gerenoveerd tankstation te Burlington in de Amerikaanse staat Vermont.