Volledig scherm
PREMIUM
Topman Sander van der Laan in een filiaal van Action © Olaf Kraak

Hoe kan de Action zó goedkoop zijn?

koopjeswalhallaDe tuinhark die elders tien keer duurder is. Onnodige wegwerpproducten die toch in ieders mandje belanden. Action is zo veel goedkoper dan alle andere aanbieders doordat het op grote schaal direct uit de Chinese fabriek inkoopt. En dat is nog duurzaam ook, volgens CEO Sander van der Laan.

In zijn anderhalf jaar als topman bij Action heeft Sander van der Laan zich al vaak verbaasd. In de supermarktwereld die hij als zijn broekzak kent – hiervoor was hij zes jaar ceo van Albert Heijn – is een procentje meer winst of marktaandeel al reden om de champagne te ontkurken. Wat Action doet, is andere koek. Het bedrijf zag zijn winst afgelopen jaar met 37 procent stijgen, zijn omzet met 34 procent en er kwamen 197 winkels in zes landen bij. Op het hoofdkantoor annex distributiecentrum in Zwaagdijk-Oost keken ze gisteren echter amper van die jaarcijfers op. Want zo hard groeit het bedrijf eigenlijk al sinds de eerste winkel 23 jaar geleden opende in het naburige Enkhuizen. Zelfs in tijd van crisis en onlineconcurrentie. Terwijl andere oer-Hollandse ketens als Blokker, Hema en V&D afgelopen jaren rode cijfers schreven of zelfs omvielen, groeide Action uit tot een van de grootste winkelbedrijven van het land met een omzet van 2,7 miljard euro en 35.000 medewerkers op de loonlijst. En het bedrijf heeft niet eens een webshop.