Hoekstra wil opheldering over 'buitengewoon ernstige' ING-zaak
VideoMinister Wopke Hoekstra van Financiën wil opheldering van ING over de schikking die het bankbedrijf met het Openbaar Ministerie heeft getroffen over betrokkenheid bij witwaspraktijken. Hoekstra noemt de zaak 'buitengewoon ernstig'.
,,Dit raakt opnieuw aan het vertrouwen in de financiële sector. Ik zal het dossier zorgvuldig bestuderen en wil op korte termijn in gesprek met de toezichthouder en zal de raad van commissarissen van ING om uitleg vragen'', laat de bewindsman weten.
De bank liet vanmorgen weten akkoord te gaan met een boete van 675 miljoen euro en een terugbetaling van 100 miljoen euro aan de overheid. ING is bij het bestrijden van witwassen op 'onacceptabele' wijze tekortgeschoten, zei topman Ralph Hamers in een toelichting op de boete. De bank werkt aan verbeteringen in de bestrijding van financiële criminaliteit en daarbij is 'blijvende focus' noodzakelijk, aldus Hamers.
,,Het is geen goede dag voor ING. Het OM heeft tekortkomingen geconstateerd en daar doen we niets aan af'', zei Hamers. ,,De inzet is heel simpel. Van ING mag worden verwacht dat we er alles aan doen om witwassen te voorkomen.''
ING had eerder al gemeld dat boetes, straffen en andere uitkomsten van het onderzoek naar betrokkenheid bij corruptie, witwassen en het eigen cliëntacceptatiebeleid 'aanzienlijk' konden zijn. De directie maakte in het jaarverslag over 2016 voor het eerst bekend dat het onderwerp was van strafrechtelijk onderzoek.
'Positie van Hamers ter discussie'
Volgens directeur Paul Koster van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB) moet de positie van Hamers kritisch tegen het licht worden gehouden. Dat zei hij in een interview met BNR Nieuwsradio. Volgens Koster plaatst de megaboete ook de discussie over het controversiële salarisvoorstel voor Hamers eerder dit jaar in een 'heel ander daglicht'.
Voor leden van de VEB die in de financiële sector beleggen is de witwaskwestie een nieuwe teleurstelling, meent Koster. ,,Als aandeelhouder moet je ervan uit kunnen gaan dat naar die punten waarvan elke bankbestuurder weet dat er risico's zijn, ook alle aandacht uitgaat.''
Fouten
De bank schoot onder meer tekort in de uitvoering van cliëntenonderzoeksprocedures ter voorkoming van financieel-economische criminaliteit bij ING Nederland. De kwestie heeft betrekking op de jaren 2010 tot en met 2016. ING zegt het ten zeerste te betreuren dat deze fouten klanten in staat stelden om accounts van ING Nederland te misbruiken.
De bank zegt verder maatregelen te hebben genomen tegen een tiental medewerkers 'van wie kon worden verwacht dat ze meer zouden doen', meldt Hamers. Zo werden personeelsleden ontslagen, of werden bonussen geschrapt. Hamers en andere leden van het bestuur blijven in functie, maar zien wel af van hun bonus. De leidinggevenden zeggen het ongepast te vinden om dit jaar een variabel loon te ontvangen.
Ook heeft de bank de nodige maatregelen genomen om het risicobeheer te verbeteren. De instelling belooft verder om het bewustzijn en het naleven van regels door personeel te verbeteren. Naast de Nederlandse autoriteiten hadden ook de Amerikaanse autoriteiten om informatie gevraagd. ING verwacht geen verdere acties door de Amerikaanse beurswaakhond SEC.
De totale impact van de schikking van 775 miljoen euro zal de bank in de cijfers over het derde kwartaal opvoeren als buitengewone last.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
In deze vakantielanden loop je de meeste kans op een ongeluk
De kans op een verkeersongeval met slachtoffers is het grootst in Duitsland, België, Oostenrijk en Portugal. Dat blijkt uit onderzoek van Independer op basis van cijfers van Eurostat. -
Koken & Eten
Dit is waarom iedereen op Wimbledon aardbeien met slagroom eet
Wie aan Wimbledon denkt, denkt aan aardbeien. Met een flinke toef slagroom wordt het rode fruit al 145 jaar lang geserveerd op het Engelse tennistoernooi. Volgens experts zit er meer achter en beperkt de traditie zich niet alleen tot het evenement. -
177
Brandbrief bedrijfsleven: Nederland loopt helemaal vast, nu al miljarden euro's schade
Nederland dreigt helemaal vast te lopen. Door de strenge stikstofregels, beperkingen op het stroomnet en langdurige en ingewikkelde procedures zitten steeds meer bedrijven klem. Dat levert nu al miljarden economische schade op. Ondernemers willen daarom graag meedenken over oplossingen. -
51
EU legt cryptomarkt aan banden: ‘Einde aan Wilde Westen’
De EU neemt de cryptosector onder handen met wetgeving die de excessen rond cryptomunten moet beperken. Voor het eerst worden cryptovaluta zoals bitcoins, uitgevers van cryptomunten en aanbieders van diensten voor het wisselen van virtuele cryptovaluta aan Europese regels gebonden. De EU-lidstaten en het Europees Parlement bereikten daarover donderdagavond een akkoord. -
Vakantie met kleintjes
Vakantieleed: ‘Op dag drie gingen we plankgas naar huis’
Eindelijk is het moment daar: de zomervakantie! Lekker samen met de kinderen eruit, genieten van elkaar en de vrijheid. Maar dan blijkt alles tegen te zitten en kom je uitgeblust in plaats van uitgerust weer thuis. Deze week: Liesbeth Meijndert zat met twee zieke kinderen én noodweer op een Nederlandse camping.
-
PREMIUM
KLM lost laatste deel coronalening Nederlandse staat af, strenge voorwaarden blijven van kracht
Op de laatste werkdag van topman Pieter Elbers heeft KLM ook haar laatste geleende coronamiljoenen afgelost. Maar de strikte voorwaarden bij de coronasteun blijven, inclusief het inleveren van loon, intact. -
PREMIUMPhilips
Jeanne en Gerard willen van riskant apneu-apparaat af: ‘Als leek ben je aan de goden overgeleverd’
Philips krijgt al maanden de volle laag van toezichthouders, klanten en beleggers. De terugroepactie van ruim 5 miljoen riskante slaapapneu-apparaten verloopt traag. Hoeveel gevaar die toestellen echt opleveren, moet snel duidelijk zijn. -
PREMIUMgroeigrenzen
‘Zeven plagen’ treffen Schiphol: niet alleen personeelscrisis groot probleem
De druktecrisis op Schiphol woekert voort. Maar de problemen zijn groter dan personeelsgebrek alleen. De landingsbanen, platforms, terminals en zelfs het treinstation kunnen de drukte amper aan.