Hoogleraar retail Corine Noordhoff: ‘De winkelstraat toont veerkracht, let maar op’
Wendbaar, snel en datagedreven. Dat zijn volgens Corine Noordhoff (41) eigenschappen die je als winkelier nodig hebt om te overleven. Noordhoff gaat haar kennis over retail en marketing vanaf 1 maart overdragen aan studenten. Ze wordt aangesteld als bijzonder leraar Retail&Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen.
Delen per e-mail
Noordhoff begint in maart met het lesgeven aan zo'n 200 studenten. Door corona ziet ze de retailers in de dop voorlopig alleen via een beeldscherm. Haar benoeming is voor vijf jaar en wordt mogelijk gemaakt door de Stichting Anton Dreesmann. Ze combineert haar functie bij A.S. Watson, moederbedrijf van onder meer Kruidvat en Ici Paris XL. Voordat ze het bedrijfsleven instapte, gaf ze les aan de VU in Amsterdam. ,,Bij Watson hou ik me bezig met datascience. We voeden alle commerciële keuzes van het bedrijf met data. Wij geven bijvoorbeeld aan wanneer het de beste tijd is om bepaalde artikelen te promoten, maar ook wat de omzetverwachting is.’’
Commercieel instinct
Die data zijn volgens de aankomend hoogleraar essentieel om een gezonde onderneming te kunnen runnen. ,,Retail is niet langer alleen commercieel instinct, je hebt ook data nodig die precies aangeven wat en hoeveel je verkoopt, maar ook wat trendgevoelig is. Daarnaast speelt digitalisering een snelgroeiende rol. Je ziet in deze ongekende tijd dat niet alleen grote, maar ook kleinere ondernemers het initiatief nemen om met collega's een online platform te openen om toch de klant te bereiken. Ik woon zelf in Zeist en hier hebben winkeliers het initiatief De Lokalist opgezet. Op dit platform kun je in één keer alles bestellen bij verschillende winkels en het wordt een dag later thuis bezorgd.’’
Ook grotere retailers ontwikkelen in rap tempo allerlei initiatieven om omzet te maken. ,,Kijk naar parfumerieketen Ici Paris XL dat ook onder Watson valt. Deze winkels zijn sinds december gesloten, maar je kunt als klant wel beeldbellen. Een medewerker loopt vervolgens in de zaak naar het product, bijvoorbeeld oogschaduw, wat je nodig hebt en laat het uitgebreid zien en probeert het waar mogelijk ook uit bij zichzelf. Het zijn niet alleen manieren om te overleven, het is tegelijkertijd innoveren.’’
Corine Noordhoff denkt niet dat winkelstraten straks spookstraten blijven. ,,Ondernemers hebben veel veerkracht en door een kruisbestuiving met online gaan velen het redden, let maar op.’’ Haar eigen praktijkervaring zet ze in vanaf maart, in de hoop dat veel studenten aan de slag gaan als retailer. ,,Er zijn weinig sectoren die zo in beweging zijn als retail. Veranderend consumentengedrag, nieuwe kanalen, steeds meer data. Never a dull moment. Met deze benoeming kan ik mijn passie voor wetenschap en retail met elkaar combineren.’’
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Blijf thuis, zeggen ondernemers: ‘Dan kunnen wij eerder open!’
BERGEN OP ZOOM - Blijf thuis. Loop geen onnodig rondje door het centrum van Bergen op Zoom. Doe niet mee aan een speurtocht. Want alleen zo wordt het aantal besmettingen met corona teruggedrongen. En kunnen eindelijk de winkels en de horeca weer open. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Schoenenwinkel Scapino kan internetklandizie niet aan
Scapino heeft grote moeite om klanten via de webshop te bedienen. De levering van bestellingen duurt soms wel tien dagen of langer en boze klanten klagen dat het vele weken duurt voor een retourbestelling is afgehandeld. Volgens Scapino zijn het de naweeën van de topdrukte tijdens de vorstperiode. -
Deense recensiegigant haalt uit naar Bol.com: ‘Wij zijn niet onbetrouwbaar’
Webwinkel Bol.com toont sinds kort niet langer de drie sterrenrating van recensiegigant Trustpilot op de homepage. De beoordeling zou onbetrouwbaar zijn. Het Deense bedrijf is boos en bestrijdt het door Bol geschetste beeld.
-
FNV kondigt mini-staking op Schiphol aan
Medewerkers op Schiphol leggen volgende week dinsdag kort het werk neer, uit onvrede over hun werkomstandigheden en arbeidsvoorwaarden. Schoonmakers, beveiligers en medewerkers van afhandelingsbedrijven staken dan tien minuten, kondigt FNV aan. -
PREMIUM
Corona verandert gedrag: meer verwarde personen, minder straatroven
ROOSENDAAL - Corona heeft het gedrag van criminelen én gewone burgers beïnvloed en daarmee ook het dagelijkse werk van politiemensen. Dat blijkt uit de jaarcijfers 2020 van de politieregio Zeeland-West-Brabant. -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen.