Hudson's Bay: ambitieus, luxe en stijlvol

nieuw warenhuisHudson's Bay opent vandaag in Amsterdam het eerste van twintig nieuwe warenhuizen in Nederland. Shopaholic Annemart van Rhee vergeleek het kersverse filiaal met dat van De Bijenkorf. Conclusie: veel en luxe blijken sleutelbegrippen van beide zaken. O ja: een gesmolten creditcard ook.

Volledig scherm
Denim City in het warenhuis Hudson's Bay. De Canadese warenhuisketen opent haar eerste Nederlandse vestiging in Amsterdam. © ANP

Service
In de strijd met online wil Hudson's Bay opvallen door 'een stukje beleving', ofwel dienstverlening in het meer traditionele jargon. Nieuw daarbij: een per app te reserveren personal shopper, een 'denimdeskundige' die ter plekke jeans inkort of uitlegt, een horlogemaker, een nagelbar en dames- en herenkappers. De Canadezen schroefden de prijs van de barbier terug van 60 naar 40 euro toen ze hoorden dat de Hollandse man bijna bezweek onder het bedrag.

De term pashokjes kan moeiteloos worden geschrapt: de kleedkamers zijn enorm. Evenals De Bijenkorf zorgt Hudson's Bay op deze afdelingen voor loungehoeken met watertappunten en leesvoer voor mannen en vrouwen die murw gebeukt zijn door de passessies van hun partners.

Minpuntje in het gloednieuwe warenhuis: het winkelgedeelte bevat maar drie dames- en drie herentoiletten tegenover 30 plekken in De Bijenkorf. En waar je op De Dam je auto bijna binnen kunt parkeren, schermt Hudson's Bay met een fietsenstalling in de kelder. Milieuvriendelijker, dat dan wel.

Volledig scherm
Damesafdeling in het warenhuis Hudson's Bay. © ANP

Uitstraling
Zowel Hudson's Bay (17.000 vierkante meter oppervlak) als De Bijenkorf (21.000 vierkante meter) beschikken over powerpanden op een A-locatie, respectievelijk het Rokin en de Dam. Op het gebied van raamwinkelen is er duidelijk onderscheid: bevatten de Bijenkorfetalages museumwaardige tafereeltjes, die van Hudson's Bay ogen een stuk zakelijker. Maar de begane grond van beide vijf verdiepingen tellende warenhuizen blijkt weer wel griezelig identiek.

Lees ook: zo stampte Hudson's Bay 17 gloednieuwe warenhuizen uit de grond.

Alsof de interieurstylist twee voor de prijs van één inrichtte: felle verlichting boven luxe vitrines en smetteloos wit natuursteen, waarop het 'kreukvrije' personeel van cosmeticatoppers als Gucci, Chanel, Dior en Lancôme hun poederdozen en luchtjes aan de man brengt.

Hoewel kleiner voelt het Canadese warenhuis ruimtelijker, doordat daglicht royaal binnenvalt in de drie afzonderlijke delen. Verder op beide locaties: brede looproutes en roltrappen en op de bovenste verdiepingen een fantastisch uitzicht. Kortom: mondaine koopkathedralen.

Volledig scherm
Damesafdeling in het warenhuis Hudson's Bay. © ANP

Vrouwen
Hoewel de ceo's van De Bijenkorf en Hudson's Bay hardnekkig blijven benadrukken dat ze enkel webwinkels als concurrentie zien en dat hun warenhuizen niet op elkaar lijken, is de overeenkomst treffend. Zowel qua indeling en uitstalling als op het gebied van aanbod van de grotere merken.

De verschillen zitten vooral in de wat goedkopere producten. Naast Chanel, Dior, Mac en Gucci biedt De Bijenkorf Rituals aan terwijl Hudson's Bay Urban Decay promoot. Wie schoenen zoekt, kan er een stel gebloemde platformsandalen van Circus vinden voor 79 euro, maar ook futuristische, witte instappers met plastic hak van Maison Margiela voor 540 euro.

Op het tassenfront bieden de Canadezen wel iets aparts: Lxr & co handelt in tweedehands - of liever 'eerder verkochte' - designermodellen van ontwerpers als Hermes en Louis Vuitton.

Volledig scherm
Home-afdeling in het warenhuis Hudson's Bay. © ANP

Mannen
Kunnen de heren qua kleding en accessoires bij De Bijenkorf op één etage terecht, Hudson's Bay emancipeert. Het mannengedeelte telt evenals dat van de vrouwen vijf verdiepingen en varieert van casual en contemporary tot sportief en meer klassiek. Daaronder American Vintage, Scotch & Soda, Armani Exchange en Hilfiger en het jongere en goedkopere Sweet Pants, Superdry, Tigha en Hamaki-Ho.

Zonnebrillen, rugzakken, sneakers, horloges, het aanbod is uiterst ambitieus. Om te watertanden is het smaakvol uitgestalde assortiment jeans: van handgemaakte exemplaren van Amsterdamse designers tot retromerken als Lois, Wrangler en Levi's. Een beetje vermoeiend is de onophoudelijke reeks aanprijzingen duurzaam, gerecylced, eco, natuurlijke wassing die de klant vanaf elke display toeschreeuwen.

Lifestyle
Bij Hudson's Bay Amsterdam - de overige filialen krijgen een La Place - is het niet even snel een vorkje prikken tussen het winkelen door. Nacarat heet het à la carte restaurant van chef Ron Blaauw dat het opneemt tegen The Kitchen van De Bijenkorf dat aan de counter hoofdgerechten van 14, 15 euro maakt.

Terwijl De Bijenkorf zijn voedings- en lifestyle gedeelte decimeerde om boeken en dvd's in stand te houden, presenteert Hudson's Bay een indrukwekkend en gevarieerd assortiment. Retro en modern zij aan zij. Van ouderwetse houten ronde afwasborstels en instantcamera's tot goudkleurige draadloze koptelefoons en speakers.

Stroopwafels en organische thee staan naast jam, bubbels van Moët en kurkumasapjes. Opvallend is dat je er keukenmachines, servies, bestek, speelgoed en planten kunt kopen.

Lees verder onder de foto's

Volledig scherm
Exterieur van het warenhuis Hudson's Bay. © ANP
Volledig scherm
Schoenen afdeling in het warenhuis Hudson's Bay. © ANP

Opening andere vestigingen

Komende donderdag, op 7 september, gaat Hudson's Bay in Rotterdam open. Later deze maand volgen nog zeven andere winkelopeningen, op plekken waar voorheen warenhuizen van de failliete keten V&D zaten. De warenhuizen in Leiden, Breda, Maastricht, Almere, Zwolle, Tilburg en Den Bosch openen allemaal tussen 12 en 21 september.