Volledig scherm
Exterieur van het warenhuis Hudson's Bay. © ANP

Hudson's Bay breidt niet verder uit in Nederland

Hudson’s Bay ziet af van zijn oorspronkelijke plan om twintig warenhuizen in Nederland te openen. De winkels waar al huurcontracten voor zijn getekend gaan nog wel open, maar nieuwe vestigingsplaatsen komen er voorlopig niet bij.

,,Wij hebben besloten om ons voorlopig op deze vijftien steden te concentreren’’, zegt Stefaan Le Clair, directeur van Hudson’s Bay in Nederland en België, in een interview met deze krant. ,,Wat we willen doen, willen we daar heel goed doen.’’

Anderhalf jaar geleden beloofde het Canadese winkelbedrijf, dat in zwaar weer verkeert, binnen twee jaar twintig winkels te openen in Nederland. Tot nu toe zijn dat er twaalf: in Den Haag, Leiden, Breda, Tilburg, Den Bosch, Maastricht, Zwolle, Almere, Amsterdam en Rotterdam. Die laatste twee steden hebben naast een Hudson’s Bay ook een filiaal van Hudson’s outletformule Saks OFF 5TH.

Volledig scherm
Schoenenafdeling in het warenhuis Hudsons Bay. © ANP

Dit voorjaar komen er nog drie warenhuizen bij: in Enschede (8 maart), Amersfoort (15 maart) en Haarlem (5 april). De opening van het aangekondigde filiaal in Amstelveen, later dit jaar, wordt uitgesteld tot het voorjaar van 2019. Tot slot moet later volgend jaar Utrecht volgen, waarmee de teller op 17 staat.

Bedrogen

Andere steden die nog hoop hadden dat de Canadezen het gat zouden vullen dat het faillissement van V&D in hun stadshart achterliet, komen dus bedrogen uit. Zo blijven Zeeland en de drie Noordelijke provincies warenhuisloos. 

Afgelopen tijd gingen er geruchten dat Hudson’s Bay zich uit Europa zou terugtrekken. De verkopen in Nederland zouden zwaar tegenvallen. Onder druk van aandeelhouders onderzocht het verlieslijdende Canadese moederbedrijf verkoop van zijn Duitse warenhuisketen Kaufhof, maar zag daar toch vanaf.

Nieuwe baas

Volledig scherm
© ANP

De nieuwe baas van de warenhuizen in Nederland ontkent dat hier problemen zijn. ,,De verkopen vallen mij niet tegen. We zijn pas vijf maanden bezig. In die korte tijd hebben we met een compleet nieuw team een ongelooflijke prestatie neergezet. Maar er is nog veel werk aan de winkel. Vooral in Amsterdam; daar hadden we meer van verwacht.’’

Als reactie op de kritiek dat de warenhuizen te duur zijn, komen er zo’n 25 goedkopere merken bij in de schappen. Ook komen er betere aanbiedingen en moet een uitgebreidere food-afdeling zorgen voor meer ‘beleving’.