Hudson's Bay breidt niet verder uit in Nederland
Hudson’s Bay ziet af van zijn oorspronkelijke plan om twintig warenhuizen in Nederland te openen. De winkels waar al huurcontracten voor zijn getekend gaan nog wel open, maar nieuwe vestigingsplaatsen komen er voorlopig niet bij.
Delen per e-mail
,,Wij hebben besloten om ons voorlopig op deze vijftien steden te concentreren’’, zegt Stefaan Le Clair, directeur van Hudson’s Bay in Nederland en België, in een interview met deze krant. ,,Wat we willen doen, willen we daar heel goed doen.’’
Anderhalf jaar geleden beloofde het Canadese winkelbedrijf, dat in zwaar weer verkeert, binnen twee jaar twintig winkels te openen in Nederland. Tot nu toe zijn dat er twaalf: in Den Haag, Leiden, Breda, Tilburg, Den Bosch, Maastricht, Zwolle, Almere, Amsterdam en Rotterdam. Die laatste twee steden hebben naast een Hudson’s Bay ook een filiaal van Hudson’s outletformule Saks OFF 5TH.
Dit voorjaar komen er nog drie warenhuizen bij: in Enschede (8 maart), Amersfoort (15 maart) en Haarlem (5 april). De opening van het aangekondigde filiaal in Amstelveen, later dit jaar, wordt uitgesteld tot het voorjaar van 2019. Tot slot moet later volgend jaar Utrecht volgen, waarmee de teller op 17 staat.
Bedrogen
Andere steden die nog hoop hadden dat de Canadezen het gat zouden vullen dat het faillissement van V&D in hun stadshart achterliet, komen dus bedrogen uit. Zo blijven Zeeland en de drie Noordelijke provincies warenhuisloos.
Afgelopen tijd gingen er geruchten dat Hudson’s Bay zich uit Europa zou terugtrekken. De verkopen in Nederland zouden zwaar tegenvallen. Onder druk van aandeelhouders onderzocht het verlieslijdende Canadese moederbedrijf verkoop van zijn Duitse warenhuisketen Kaufhof, maar zag daar toch vanaf.
Nieuwe baas
De nieuwe baas van de warenhuizen in Nederland ontkent dat hier problemen zijn. ,,De verkopen vallen mij niet tegen. We zijn pas vijf maanden bezig. In die korte tijd hebben we met een compleet nieuw team een ongelooflijke prestatie neergezet. Maar er is nog veel werk aan de winkel. Vooral in Amsterdam; daar hadden we meer van verwacht.’’
Als reactie op de kritiek dat de warenhuizen te duur zijn, komen er zo’n 25 goedkopere merken bij in de schappen. Ook komen er betere aanbiedingen en moet een uitgebreidere food-afdeling zorgen voor meer ‘beleving’.
Verder in het nieuws
-
Klaver: Geef werknemer inspraak bij salaris topbestuurder
Werknemers moeten het recht krijgen om salarisverhogingen van de top van hun bedrijf te blokkeren. GroenLinks past daarmee een eigen initiatiefwet om exorbitante loonsverhogingen en beloningen te beperken aan. In het eerdere voorstel kon alleen de minister van Financiën een veto uitspreken. -
Miljarden dollars winst, nul dollar belasting: techgiganten wekken woede
In de VS groeit de onvrede over de belastingmoraal van de techgiganten. Eerder deze week ging Netflix al aan de schandpaal, en nu komt onderzoeksgroep ITEP met ontluisterende cijfers over Amazon. -
Toezichthouder AFM: miljoenen meer nodig door brexit
De Autoriteit Financiële Markten krijgt miljoenen euro’s extra van de Nederlandse overheid. De toezichthouder zegt het geld nodig te hebben om de gevolgen van de brexit op te vangen. -
Deadline voor VS en China nadert, gesprekken volgende week hervat
China en de Verenigde Staten hebben vooruitgang geboekt bij hun handelsoverleg in Peking, maar zijn er nog niet uit. De gesprekken gaan volgende week verder in Washington, laten zowel het Witte Huis als de Chinese president Xi Jinping weten. -
Bijna niemand kent ze, maar deze tweelingzussen verkopen miljoenen flessen frisdrank
De Nederlandse tweelingzussen Raissa en Joyce de Haas (28) maken vanuit Londen furore met hun luxe en suikervrije frisdrankjes. De twee - geboren in Helmond, getogen in Antwerpen - richtten vijf jaar geleden Double Dutch Drinks op en verkochten al meer dan 10 miljoen flessen. Het Amerikaanse zakenblad Forbes heeft de jonge ondernemers in de prestigieuze 30 under 30 Europe-lijst gezet. ,,Wij waren nooit zo van het bier.’’
-
Enorme groei Action zorgt voor logistieke problemen: moeite met bevoorrading winkels
Discounter Action groeit zo snel, dat de bevoorrading van de winkels onder druk staat en de kans bestaat dat de schappen soms leeg zijn. Door de opening van extra distributiecentra wil de winkelketen de logistieke problemen oplossen. -
Oproep Stellen gezocht voor de rubriek Geld&Geluk in ons magazine
-
PREMIUM
Fout regime? Nederland handelt lekker door met de Saoedi's
De Nederlandse handel met Saoedi-Arabië draait nog net zo hard als voor de diplomatieke clash met het land. De veel-besproken moord op journalist Khashoggi heeft geen enkele invloed gehad.