Volledig scherm
Richard Baker (l) en Jerry Storch, de topmannen van Hudson's Bay Company. © Marco Okhuizen

Hudson's Bay: we gaan in augustus open

De eerste tien warenhuizen van Hudson's Bay in Nederland openen in de loop van augustus. Dat maakten topmannen Richard Baker en Jerry Storch vanmorgen bekend tijdens een kort bezoek aan ons land.

Quote

We zijn er voor Nederlan­ders, niet voor Chinese toeristen

Jerry Storch, ceo Hudson's Bay

Welke vestigingen wanneer exact worden geopend  wil Hudson's nog niet kwijt, maar waarschijnlijk zijn steden als Amsterdam en Leiden het eerst aan de beurt. In de hoofdstad betrekt Hudson's een geheel nieuw pand aan het Rokin en ligt de bouw op schema, terwijl het voormalige V&D-pand in Leiden in uitstekende staat verkeert. Veel andere  voormalige V&D-vestigingen waren er juist beroerd aan toe. ,,In Rotterdam is veel meer verbouwingswerk nodig'', vertelt Jacco van der Steen, inkoopdirecteur.

Wel kan er nog vertraging optreden als leveranciers van meubelen en interieur te laat zijn. ,, We hebben voor tien vestigingen stoelen en meubilair besteld, het gaat om grote hoeveelheden.''

Mode en beauty

Volledig scherm
De topmannen van Hudson's Bay voor een van de posters. © David Bremmer

Hudson's Bay richt zich in ons land op mode en beauty en dan met name in het premiumsegment: de warenhuizen worden luxer dan V&D, maar minder luxe dan De Bijenkorf. ,,We zijn er voor Nederlanders, niet voor Chinese toeristen'', zegt ceo Jerry Storch.

Inmiddels is de merkenportefeuille bijna rond. Collecties zullen bovendien snel wisselen om in te spelen op de behoeften van de klant. ,,De inrichting is zo dat we dat ook kunnen doen.'' Ook krijgt elk warenhuis een restaurant. Of Hudson's daarbij met La Place gaat samenwerken is nog niet duidelijk.

Technologie gaat in de Nederlandse warenhuizen - de meesten onder de naam Hudson's Bay en een enkele met outletformule Saks OFF 5TH- een grote rol spelen, belooft Hudson's Bay. ,,Er komt een website, een app, een loyaliteitsprogramma en een click & collectgedeelte waar klanten met hun smartphone informatie kunnen krijgen of meteen kunnen bestellen'', zegt Storch.

Laboratorium

Quote

We hebben de unieke kans om ergens helemaal opnieuw te beginnen, dat is op de wereld nog nooit gebeurd

Richard Baker, topman Hudson's Bay

Volgens Hudson's wordt Nederland het laboratorium van het bedrijf. ,,We hebben de unieke kans om ergens helemaal opnieuw te beginnen, dat is op de wereld nog nooit gebeurd'', stelt Richard Baker, de grote man achter de snelle expansie van Hudson's Bay in de wereld. ,,We hebben veel knowhow van warenhuizen opgedaan en passen hier de nieuwste inzichten toe. Dit is nieuw, nieuw, nieuw.'' Tegelijk zal Hudson's echt Nederlands zijn, belooft hij. ,,Het aanbod zal in elke stad toegesneden zijn op de lokale bevolking.''

Momenteel werkt Hudson's met 70 mensen aan de opening van de eerste 10 winkels. In Leiden is daarvoor een tijdelijk hoofdkantoor ingericht. Hudson's investeert ruim 300 miljoen euro in zijn nieuwe warenhuizen en belooft dat die winkels gaan bieden aan minstens 2.500 mensen. Uiteindelijk komen er twintig filialen.

In Amsterdam wordt de flagshipstore nog groter dan gepland. Inmiddels heeft Hudson's aan het Rokin een vierde pand gehuurd.,,We hadden meer ruimte nodig'', zegt Baker.

Volledig scherm
Een promotieposter voor Hudson's Bay. © David Bremmer